- Stosowne porozumienie zostało przygotowane przez Departament Dróg i Autostrad w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Jego ostateczna treść musi jeszcze zostać uzgodniona z Ministerstwem Finansów. Po konsultacjach międzyresortowych Ministerstwo Transportu prześle dokument do uzgodnień z marszałkiem województwa pomorskiego oraz z władzami powiatu tczewskiego - poinformował "Dziennik Bałtycki" Jakub Dąbrowski z biura ministra transportu Sławomira Nowaka.
A kiedy można się spodziewać podpisania porozumienia?
- Powiat tczewski, jako inwestor, zobowiązał się do sporządzenia projektu budowlanego, w tym wykonania stosownej dokumentacji projektowej oraz uzyskania wszelkich wymaganych decyzji do 2014 roku. Ministerstwo przewiduje, że wszystkie strony powinny być gotowe do podpisania dokumentu w 2013 roku, co pozwoli na uruchomienie środków w roku kolejnym - zaznacza Jakub Dąbrowski i dodaje, że dokładna kwota pomocy z budżetu państwa na remont mostu będzie znana po sporządzeniu wspomnianej dokumentacji projektowej i wycenie prac budowlanych.
Dodajmy, że kilka dni temu starosta tczewski Józef Puczyński podpisał z marszałkiem województwa pomorskiego Mieczysławem Strukiem umowę dotyczącą przyznania 1,5 mln zł właśnie na opracowanie dokumentacji przebudowy mostu.
- Ogłosiliśmy już przetarg na to zadanie. Na oferty czekamy do 12 listopada. Następnie wybierzemy wykonawcę. Na realizację przedsięwzięcia będzie miał 18 miesięcy - podkreśla starosta.
Józef Puczyński bardzo się też cieszy, że gotowe jest już porozumienie na szczeblu ministerialnym. - Widać, że wszystko zmierza w bardzo dobrym kierunku i są już tego pierwsze oznaki. Niebawem zakończy się renowacja jednej z czterech zabytkowych wież mostu, której ten remont był najbardziej potrzebny - mówi starosta. - 500 tys. złotych na ten cel przekazało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a 150 tys. zł nasz samorząd. Remont pozostałych wież planujemy wykonać do 2014 r.
W październiku ubiegłego roku, z uwagi na zły stan techniczny, most drogowy zamknięto dla pieszych i kierowców. I nic dziwnego, bo gniły na nim drewniane podkłady pod asfaltem, w drodze pojawiały się dziury, a metalowa konstrukcja budowli po prostu rdzewiała.
Zabytkowy most w Tczewie oraz położony obok niego most kolejowy to chyba najbardziej znane zabytki Tczewa i symbole miasta. O ile kolejowy lśni nowością po odnowieniu w ramach modernizacji trasy kolejowej E 65 (Gdynia - Warszawa), o tyle drogowy to ruina.
Pierwszy powstał most drogowy (1851-1857) i był jednym z najdłuższych mostów świata (837 m). Most kolejowy powstał nieco później (1888-1890).
14 maja 2004 r. Amerykańskie Towarzystwo Inżynieryjne uznało drogowy most w Tczewie za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej (jako pierwszy obiekt w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z 240 w świecie). Na tej samej liście jest paryska wieża Eiffla.
Oddany do użytku 155 lat temu obiekt był jedną z najbardziej nowoczesnych budowli mostowych w Europie. Jego makietę umieszczono w Muzeum Techniki w Berlinie jako przykład prekursorskich rozwiązań konstrukcyjnych.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?