Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zarząd powiatu odpowiada na negatywne stanowisko komisji rewizyjnej

Rafał Klepczarek
Komisja rewizyjna wnioskuje do Rady Powiatu Łowickiego o nieudzielenie absolutorium zarządowi kierowanemu przez starostę Krzysztofa Figata. Poniżej przedstawiamy uzasadnienie decyzji KR, a następnie odpowiedź władz powiatu.

Uzasadnienie decyzji KR:

1. Komisja Rewizyjna pracowała w oparciu o procedurę absolutoryjną w jednostkach samorządu terytorialnego rozpatrując sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Łowickiego za rok 2013 wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym sprawozdaniu, sprawozdanie finansowe Powiatu Łowickiego za 2013 rok, oraz informację o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3 tj. informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego pod kątem przestrzegania zasad: legalności, celowości, gospodarności i rzetelności oraz zupełności, jawności, przejrzystości i równowagi.
2. Komisja Rewizyjna sprawdziła rzetelność, zupełność, poprawność merytoryczną i formalno – rachunkową sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Łowickiego za rok 2013, sprawozdania finansowego Powiatu Łowickiego za 2013 rok, oraz informację, o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3 tj. informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego.
Komisja dopatrzyła się następujących uchybień:
a) Wykonany na koniec roku budżet jednostki powiatowej Centrum Promocji, Kultury i Turystyki Ziemi Łowickiej był całkiem różny od zaplanowanego. Znalazło się w nim szereg budzących kontrowersję co do celowości, gospodarności, rzetelności, legalności wydatków na niezaplanowane działania. Szczególną uwagę zwróciło wydanie środków publicznych na niezaplanowaną imprezę „Boże Ciało”, której koszty były przed radnymi ukrywane do momentu posiedzenia Komisji Rewizyjnej w maju 2014 r. Ukrywanie kosztów przez blisko rok stawia pod dużym znakiem zapytania rzetelność działań Zarządu Powiatu, celowość tej imprezy, której koszt był kosztem przebywających na terenie naszego powiatu delegacji powiatów zaprzyjaźnionych oraz innych delegacji.
Tylko dzięki wnikliwej i nieugiętej postawie Komisji Rewizyjnej udało się wyegzekwować od Starosty informacje na temat pozostałych kosztów tej imprezy – do kosztów z Centrum Promocji, Kultury i Turystyki Ziemi Łowickiej (9 850 zł) dołączyć należy także kolejną fakturę, którą zapłacił Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Łowiczu. I dalej nie jesteśmy pewni, czy Starosta czegoś jeszcze przed nami nie ukrył.
O zorganizowaniu tej imprezy powiatowej nie byli powiadomieni ani radni ani mieszkańcy powiatu, wiec jak można mówić, że była to impreza powiatowa, na którą przeznaczono powiatowe środki. Można pokusić się o stwierdzenie że była to prywatna impreza Pana Starosty za publiczne pieniądze. O powyższej imprezie nie wiedziała nawet jednostka - Centrum Promocji, Kultury i Turystyki Ziemi Łowickiej, na sesji Rady ówczesny dyrektor zapytany przez radnych potwierdził, iż powyższą fakturę otrzymał po fakcie „do zapłacenia” z pieniędzy Centrum, nic więcej na temat tej „powiatowej” imprezy nie wiedział.
Jednocześnie trzeba podkreślić, że nakłady na organizację imprezy były rażąco za duże w stosunku do efektu (promocja powiatu), którego Radni się w ogóle nie dopatrzyli.
Ta impreza, a także inne, jak choćby „Żniwa w Skansenie”, zawarcie na polecenie Starosty umowy z gazetą Nowy Łowiczanin, nie były wpisane w harmonogram imprez powiatowych i Centrum nie miało zaplanowanych ich w swoich wydatkach finansowych. Zachwiało to płynnością finansową tej jednostki na koniec roku do tego stopnia, że zabrakło jej środków na cele zaplanowane, w tym przede wszystkim na bieżącą działalność.

b) Podważeniem rzetelności, celowości są również faktury z imprezy „Biesiada Łowicka”. Wśród nich znajduje się losowo wybrana do zbadania np. Faktura nr … na zakup 300 kg ziemniaków, opiewająca na sumę 600 zł, ze sklepu w małej miejscowości Bednary, która jednocześnie jest miejscem zamieszkania Starosty. Jednocześnie p. Starosta K. Figat wypowiedział się publicznie dla gazety Dziennik Łódzki, iż „towar ten zakupiło Koło Gospodyń Wiejski z Bednar”, co oczywiście jest niezgodne z przepisami w tym zakresie i z opisem, który znajduje się na fakturze – podmiotem, który dokonał zakupu winno być Centrum Promocji, Kultury i Turystyki Ziemi Łowickiej, a nie jakiś podmiot zewnętrzny – czyli istnieje rozbieżność między stanem faktycznym, a mającą go poświadczać fakturą. Ponadto nie zostały dochowane obowiązki wynikające z ustawy o finansach publicznych, tj. nie została dokonana żadna analiza rynku, nie zebrano ofert z innych punktów sprzedaży – przede wszystkim z hurtowni, bowiem ilość zakupionego towaru była hurtowa, więc cenę można było skutecznie obniżyć do minimum, to nie Centrum PKiTZŁ zleciło zakup, nie odebrało towaru, ani faktury. W związku z tym pozostałe faktury również budzą zastrzeżenia Komisji co do celowości zakupu.

Biorąc pod uwagę analizę ubiegłorocznych imprez powiatowych (wielu w ogóle nie planowanych!) Komisja stwierdza, że środki na ich zorganizowanie, wydatkowane były niezgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób niecelowy i nieoszczędny, i przy braku respektowania zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Łamiąc jednocześnie zasady legalności, rzetelności, jawności i przejrzystości wydatków publicznych.

c) Sprawa zaciągniętego przez Zarząd Powiatu kredytu w dniu 2 września 2013 r. Wątpliwości budzi cel na jaki ten kredyt został zaciągnięty. Najpierw Pan Starosta mówił, że to kredyt na wypłaty dla nauczycieli, co potwierdziła p. Wiceprzewodnicząca Irena Kolos na sesji październikowej, potem jednak Pan Starosta twierdził co innego. Nie otrzymaliśmy ani jako radni, ani jako Komisja Rewizyjna historii rachunków między 28 sierpnia a 5 września. Kredyt ten nie mógł być przeznaczony na pensje dla nauczycieli, ponieważ subwencja wpłynęła zgodnie z zaplanowanym terminem.
Duże wątpliwości budzi również fakt, iż nie zostały podjęte kroki do unieważnienia przetargu na zaciągnięcie kredytu z chwilą otwarcia ofert i stwierdzenia wyższych kosztów kredytu niż były zaplanowane w budżecie powiatu! W wyniku niekompetencji Zarządu został zaciągnięty w pośpiechu kredyt od jedynego oferenta na bardzo niekorzystnych dla Powiatu warunkach. Takie decyzje spowodowałyby wydatkowanie środków na koszty zaciągniętego kredytu zamiast na rozwój Powiatu. Dopiero interwencja części radnych spowodowała zamianę kredytu na emisję obligacji zmniejszając nieuzasadnione wydatki z budżetu Powiatu.

d) Wykorzystanie samochodu służbowego. Przede wszystkim Starosta jako kierownik urzędu korzystał ze służbowego samochodu wbrew przepisom prawa do celów innych niż służbowe. Oficjalnie na sesjach Rady potwierdził obawy zgłaszane przez radnych, że samochodem służbowym jeździ do swojego miejsca zamieszkania (Bednary) oddalonego o ok.15 km od siedziby Starostwa oraz dojeżdża nim do pracy. Natomiast w wyniku kontroli kart samochodu służbowego Komisja Rewizyjna stwierdziła całkowity brak w kartach pojazdu takiej informacji, pomimo, że miejscowość Bednary winna być miejscem docelowym jednego dnia i miejscem rozpoczynającym wyjazd samochodem służbowym w karcie z dnia następnego. Świadczy to o podawaniu nieprawdy w drukach ścisłego zarachowania, jakimi są karty pojazdu.
Ponadto Komisja dopatrzyła się wielu innych nieprawidłowości. W kartach nagminnie pojawiają się zapisy trasy: Starostwo Powiatowe – Powiat (bez konkretyzacji celu i miejsca dojazdu), jak chociażby w dn. 27.01.13 r., 20.02.13 r., 31.12.13 r., czy np. w dniu 14.08.13 r. – rozpisane jest w ten sposób aż 140 km, w innych dniach 70km, 120km itd. Częste wyjazdy Starosty na trasie Starostwo Powiatowe - Miasto, po ok. 20 km (w samym styczniu - 3.01.13 r., 4.01.13 r., 7.01.13 r., 9.01.13 r., 22.01.13 r., 28.03.13 r., 30.01.2013 r., 31.01.13 r. i wiele innych). Zasadność takich wyjazdów w niewiadomym celu i do niewiadomego miejsca, przejechania tak dużej ilości kilometrów budzi uzasadnione zastrzeżenia Komisji Rewizyjnej, co do celowości wydanych pieniędzy. Trasy bez konkretyzacji celu dały w sumie ok. 2 900 km.
Jako kolejny przykład niegospodarności, a zarazem nierzetelności można podać wyjazd Starosty do Gdyni w dniach 6-9 grudnia 2013 r. – samochodem służbowym, bez polecenia służbowego wyjazdu (delegacji), bez podania celu podróży, z wpisanym w kartę pojazdu wyjazdem do Kartuz, choć Starosta przez cały czas utrzymuje, że pojechał do Gdyni, tak mówił na sesjach zarówno on, jak i ówczesny Przewodniczący Rady. Do dziś nie wiemy, gdzie Przewodniczący Zarządu Powiatu Łowickiego przebywał przez piątek, sobotę, niedzielę i poniedziałek, nie wiemy jaki był służbowy cel pobytu trwający przez aż 3 dni.

e) Jedyna inwestycja przeprowadzono przez Starostwo Powiatowe nie została zrealizowana do dziś, choć jej zakres i czas realizacji wynikający z umowy przetargowej obejmował 3 miesiące (kwiecień – czerwiec 2013 r.), a zwiększana była kilkoma aneksami (dwie umowy na roboty uzupełniające, i jedna na dodatkowe). Trwa ona zresztą do dziś. Ten brak nadzoru nad jej przebiegiem budzi wiele zastrzeżeń co do gospodarności i rzetelności wydatkowanych środków publicznych z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
f) Kolejny rok nie została wykonana zaplanowana sprzedaż, co pomniejszyło przychody przy zwiększeniu wydatków. Brak środków „w kasie” spowodował podjęciem decyzji o zaciągnięciu kredytu, który mógł być dla Powiatu dodatkowym obciążeniem. Jest to kolejny przykład zarządzania przy braku gospodarności i rzetelności, w sposób niecelowy i nieoszczędny, przy braku zachowania zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

g) Wskazana w poprzednich podpunktach niefrasobliwość i niegospodarność, przy braku rzetelnej analizy budżetu doprowadziła do zaciągnięcia zobowiązań finansowych w roku 2013, które przeszły na rok 2014 i zostały pokryte ze środków na ten rok (składki ZUS w placówkach oświatowych powiatu na około 700 tys. zł).

3. Biorąc pod uwagę, że powyższe uwagi, Komisja negatywnie ocenia pracę Zarządu Powiatu Łowickiego w zakresie realizacji budżetu za rok 2013.
Zarząd Powiatu Łowickiego w wykonywaniu ubiegłorocznego budżetu nie przestrzegał zasad: legalności, celowości, gospodarności i rzetelności oraz jawności, przejrzystości i równowagi. Wykonany budżet jest rozbieżny z zaplanowanym, a winę za taki stan ponosi Zarząd Powiatu na czele z Przewodniczącym Krzysztofem Figatem. Przy wykonywaniu budżetu Zarząd Powiatu łamał określone w ustawie o finansach publicznych zasady dokonywania wydatków w granicach kwot określonych w planie finansowym i zgodnie z planowanym przeznaczeniem. Wydatkował środki w sposób niecelowy i nieoszczędny, nie zachowując zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

STANOWISKO ZARZĄDU POWIATU ŁOWICKIEGO W SPRAWIE WNIOSKU KOMISJI REWIZYJNEJ RPŁ O NIEUDZIELENIE ABSOLUTORIUM ZARZĄDOWI POWIATU ŁOWICKIEGO ZA 2013 ROK

Zarząd Powiatu Łowickiego po zapoznaniu się z Wnioskiem Komisji Rewizyjnej z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie nieudzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Łowickiego za 2013 rok poniżej odnosi się do kwestii, które wniosek zawiera:
W odniesieniu do pkt 2 a uzasadnienia ww. Wniosku informuję, iż Zarząd Powiatu Łowickiego w roku 2013 nie organizował imprezy „Boże Ciało”. Uroczystości związane
z tym świętem są uroczystościami o charakterze czysto religijnym. Faktem pozostaje, iż
w związku z partnerską współpracą Powiatu Łowickiego z Powiatem Kartuskim, Tatrzańskim oraz Świdnickim podczas ubiegłorocznych uroczystości Bożego Ciała w naszym powiecie przebywały grupy z zaprzyjaźnionych powiatów. Koszty ich pobytu nigdy nie były kwestią zatajaną przed radnymi. Każdorazowo jeśli tylko zgłoszona byłaby potrzeba wglądu
w faktury, te zostałyby udostępnione, co stało się podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej
w maju 2014 roku. Radni wówczas otrzymali ksero faktury płatnej przez Starostwo Powiatowe w Łowiczu, jak również mieli bezpośrednio wgląd we wszystkie faktury
w Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi Łowickiej. Znaczną część kosztów pokrywali sami uczestnicy pobytu (zakwaterowanie w Hotelu „Akademickim” w Łowiczu; część kosztów za wyżywienie; koszt zakwaterowania w Bursie Szkoły Policealnej Samorządu Województwa Łódzkiego im. Mikołaja Kopernika w Łowiczu pokryła Gminna Biblioteka Publiczna w Kocierzewie). Za wielce niestosowny uważam zarzut, iż w dalszym ciągu rzekomo zatajane są jakieś faktury z tego okresu. Podkreślam ponownie, iż obchody Bożego Ciała nie były jak podają członkowie Komisji Rewizyjnej „imprezą powiatową” a wiązała się z nimi jedynie pobyt grup z partnerskich powiatów, więc żadne zaproszenia nie były wystosowywane. W kościelnych uroczystościach uczestniczył każdy, kto tylko wyrazi taką wolę. Pokrycie części kosztów pobytu grup z zaprzyjaźnionych powiatów było stosownym działaniem w myśl zapisów umowy o partnerskiej współpracy powiatów. Promocja powiatu, której nie dopatrują się radni z Komisji Rewizyjnej w ocenie Zarządu Powiatu Łowickiego była szeroka.
Koszt organizacji „Łowickich Żniw” w lipcu 2013 roku to kwota 42.492,41 zł, jednakże z budżetu CKTiPZŁ wykorzystano jedynie kwotę 6 192,41 zł. Pozostała kwota
to środki finansowe przekazane przez sponsorów oraz współorganizatorów przedsięwzięcia, więc zarzut, iż z tego powodu „zabrakło środków na bieżącą działalność” wydaje się być mało zasadnym. Podobnie realizacja umowy z „Nowym Łowiczaninem”, która nie mieści się w kategorii „imprez” a tak ujmuje to Wniosek Komisji Rewizyjnej. Umowa z lokalnym tygodnikiem miała wymiar szerokiej promocji działań Powiatu Łowickiego. Nie tylko promocji w wymiarze kulturalnym, czy też turystycznym ale również w kwestii związanej
z oświatą – ogłoszenia o ofercie edukacyjnej szkół ponadgimnazjalnych. Na stronie wykupionej przez CKTiPZŁ znajdowały się również wszelkiego rodzaju ogłoszenia, których koszt szacuje się na kilka tysięcy zł, w przypadku gdyby były ogłaszane poza umową.
W odniesieniu do zapisów Wniosku w pkt 2b informuje, iż zakup ziemniaków wiązał się z ofertą „Biesiady Łowickiej” tj. bezpłatnym poczęstunkiem dla osób odwiedzających imprezę na Skansenie w Maurzycach: ziemniaki z zsiadłym mlekiem. Zakupu dokonano
w sklepie w Bednarach, ponieważ za przygotowanie posiłku odpowiadało Koło Gospodyń Wiejskich w Bednarach. W tym wypadku zadecydowały jedynie względy organizacyjne związane chociażby z dostarczeniem ziemniaków do obróbki przez KGW.
W odniesieniu do pkt 2 c informuje, iż kredyt, o którym mowa we wniosku został zaciągnięty na spłatę wcześniejszych pożyczek i kredytów zgodnie z uchwałą budżetową. Zaraz po rozstrzygnięciu przetargu Zarząd Powiatu Łowickiego zdecydował, by obniżyć koszty kredytu do minimum. Za zaciągnięcie kredytu nie została pobrana prowizja. W bardzo krótkim czasie podjęto również decyzje o emisji obligacji.
W odniesieniu do pkt 2d informuję, iż wyjazd do Gdyni i Kartuz wiązał się z dwoma aspektami. Pierwszym z nich były sprawy związane z partnerską umową o współpracy pomiędzy powiatami. Drugim zaś kwestie związane z emisją obligacji przez Powiat Łowicki. Wyjazd z pewnością nie był przykładem niegospodarności, co zarzuca Wniosek Komisji Rewizyjnej.
Co do zapisów na kartach drogowych, została zwrócona uwaga kierowcy, by zapisy na kartach były bardziej szczegółowe.

W odniesieniu do pkt 2 e informuję, iż błędną jest informacja podana we wniosku. Powiat w roku 2013 realizował kilka inwestycji a nie jedną. Wyremontowano 10 km dróg
w gminie Łyszkowice i Nieborów, wybudowano most w Skaratkach, przeprowadzono termomodernizację budynku Oddziału Fizjoterapii i Rehabilitacji Szpitala w Stanisławowie oraz remont spichlerza przy ZSP Nr 2 RCKUiP w Łowiczu. Odnośnie remontu budynku Starostwa Powiatowego w Łowiczu umowa z wykonawcą została tylko raz przedłużona
o miesiąc. Nie zawierano aneksów a jedynie odrębne umowy o roboty uzupełniające
i dodatkowe, które wynikały dopiero ze stanu zastanego podczas prac remontowych. Przedłużenie prac nie było wynikiem braku nadzoru a było tylko i wyłącznie winą wykonawcy.
Wykaz wszystkich zadań inwestycyjnych zrealizowanych w roku 2013 przedstawia poniższa tabela.

ZAMIESZCZAMY JĄ W FORMIE ZDJĘĆ

W odniesieniu do pkt. 2 f informuję, iż Zarząd Powiatu Łowickiego dokonał należytej staranności w przygotowaniu procedury sprzedaży :
W roku 2013:
• Przeprowadzono 4 przetargi na sprzedaż nieruchomości położonej w obrębie Krępa.
• Przeprowadzono 3 przetargi na sprzedaż nieruchomości położonej w Łowiczu przy ul. Stanisławskiego 31.
• Przeprowadzono 4 przetargi na sprzedaż nieruchomości w Łowiczu przy ul. Blich (1387/6,
1387/7 i 1387/8)
• Przeprowadzono 2 przetargi na sprzedaż nieruchomości w Łowiczu obręb Bolimowska

W odniesieniu do pkt 2g informuje, iż powstałe zobowiązania z tytułu składek ZUS i podatku dochodowego od osób fizycznych za 2013r. zostały uregulowane zgodnie z obowiązującymi ustawami w 2014 roku. Z tego tytułu nie zostały zapłacone żadne odsetki.

Zarząd Powiatu Łowickiego stwierdza, iż zarzuty sformułowane we Wniosku Komisji rewizyjnej z dnia 10 czerwca 2014 roku dotyczą jedynie wybranych elementów realizacji budżetu Powiatu Łowickiego a nie, co istotne w ocenie budżetu – całości wykonania planu finansowego jakim jest budżet. Zarząd po zapoznaniu się z treścią Wniosku uważa, iż jest on efektem niezadowolenia części radnych komisji Rewizyjnej z całokształtu działań Zarządu Powiatu Łowickiego a nie to winno stanowić o treści wniosku.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lowicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto