Przymrozki, a także leżące na drodze liście, w połączeniu z opadami deszczu powodują, że droga staje się śliska, przez co można bardzo łatwo stracić panowanie nad pojazdem podczas hamowania.
- Wczoraj funkcjonariusze pracowali na miejscu kolizji, gdzie kierująca dacią, 53-letnia kobieta nie dostosowała prędkości jazdy do warunków atmosferycznych i uderzyła w tył jadącego przed nią hyundaia. Widoczność jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa, dlatego w warunkach, gdy jest ograniczona, należy przede wszystkim zmniejszyć prędkość i zwiększyć odstęp od poprzedzającego pojazdu. Dodatkowo mokra nawierzchnia znacząco wydłużająca drogę hamowania - informuję st. post. Katarzyna Ożóg.
Istotnym elementem jest także utrzymanie w czystości szyb, lusterek, a także kloszy świateł pojazdu. Dokładne oczyszczenie całego pojazdu ze śniegu i lodu oraz systematyczne uzupełnianie płynu w zbiornikach spryskiwaczy, jak również wymiana zniszczonych piór znacząco poprawi nasze bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Należy również pamiętać o zmianie opon w pojeździe z „letnich” na „zimowe”. Mają one niewątpliwie lepsze, bardziej dostosowane do tej pory roku parametry techniczne co w znacznym stopniu może wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze.
- Przypominamy również, że każdy niechroniony uczestnik ruchu drogowego, bez względu na wiek poruszający się po zmierzchu poza terenem zabudowanym musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących pojazdami - mówi st. post. Katarzyna Ożóg.
Jak bezpiecznie jeździć po oblodzonej drodze?
Gdy jezdnia jest niebezpiecznie śliska, warto zachować większy niż zwykle odstęp od poprzedzającego pojazdu. Umożliwi to bezpieczne hamowanie w warunkach obniżonej przyczepności opon do podłoża. Samo hamowanie warto przeprowadzać, redukując biegi, a nie gwałtownie wciskając pedał hamulca.
Warto pamiętać, że najważniejszą cechą bezpiecznej jazdy po pokrytym śniegiem lub lodem podłożu jest płynność, a więc brak gwałtownego przyspieszania i hamowania oraz łagodne wykonywanie manewru skrętu.
Jak postąpić w razie poślizgu?
W wypadku nadsterowności pod żadnym pozorem nie można hamować. Należy spróbować delikatnie skorygować tor ruchu. Z podsterownością najlepiej poradzić sobie przez zmniejszenie wcześniej wykonywanego skrętu kierownicą i wykonanie tego manewru w łagodniejszy sposób.
Natrafienie na odcinek drogi pokryty gołoledzią może skończyć się wpadnięciem w poślizg. Dlatego musisz zachować szczególną ostrożność. Przede wszystkim powinieneś:
- zmniejszyć prędkość – możesz to zrobić przez hamowanie pulsacyjne (jeśli masz auto bez ABS) albo stopniowe redukowanie biegów, a w przypadku aut z systemem ABS należy bardzo mocno wcisnąć hamulec, ponieważ tylko wtedy system pomoże zahamować w najbezpieczniejszy sposób;
- unikać gwałtownych manewrów, które mogą doprowadzić do wpadnięcia w poślizg;
- nie puszczać kierownicy i nie naciskać gwałtownie na pedał gazu.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?