Przetarg na zaprojektowanie pierwszego odcinka linii M3 rozstrzygnięty
Na początku lutego informowaliśmy, że jedyną ofertę na zaprojektowanie pierwszego odcinka trzeciej linii metra ze stacji Stadion Narodowy do stacji Gocław złożyło konsorcjum w składzie: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. (lider) oraz Metroprojekt Sp. z o.o. Kwota złożonej oferty wynosiła 78 milionów złotych, a więc zmieściła się w budżecie - miasto zarezerwowało na ten projekt kwotę ponad 81,5 miliona złotych.
W piątek, 23 lutego, komisja przetargowa zaakceptowała ofertę konsorcjum. Zadaniem wykonawcy będzie więc przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zamówienie będzie podzielone na kilka etapów m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz pełnienie nadzoru autorskiego.
Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na realizację umowy.
Szczegóły nowej inwestycji. Taki będzie pierwszy odcinek M3
Trzecia linia metra w początkowym etapie będzie miała 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy. Po obowiązkowej przesiadce na tej stacji, pasażerowie dojadą do sześciu nowych:
- Dworzec Wschodni,
- Mińska,
- Rondo Wiatraczna,
- Ostrobramska,
- Jana Nowaka-Jeziorańskiego,
- Gocław.
Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Rondo Wiatraczna do przebudowy, zmiany w rejonie Dworca Wschodniego
Co ważne, po wybudowaniu stacji metra Rondo Wiatraczna nie będzie już funkcjonowało jako rondo. Przystanki komunikacji miejskiej skupione zostaną w centralnej części węzła przesiadkowego. Umiejscowienie stacji metra będzie płytsze, ponieważ pod nią ma się znaleźć tunel obwodnicy śródmiejskiej. W miejscu przeniesionej pętli tramwajowej powstanie wielofunkcyjny plac miejski. W rejonie stacji pojawi się dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.
Z kolei zmiany w rejonie Dworca Wschodniego mają sprawić, że okolica "zyska charakter wygodnego, przyjaznego i estetycznego węzła przesiadkowego". Kluczową zmianą w przekroju ul. Kijowskiej będzie przeniesienie odcinka torowiska tramwajowego bliżej hali dworcowej. Dodatkowo, po torowisku będą mogły poruszać się również autobusy, dzięki czemu możliwe będzie urządzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych tuż przy wejściu na dworzec Warszawa Wschodnia. Układ drogowy zostanie uzupełniony o ścieżki i przejazdy rowerowe. Pojawi się nowa zieleń niska i wysoka, ławki, siedziska i inne elementy małej architektury, a także zadaszenie nad centralną częścią węzła przesiadkowego.
Projekt i co dalej?
Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2027 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest również na 2027 rok - tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.
W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona - przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).
Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone są prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). O środkach na budowę czwartej linii zdecyduje Rada Miasta Warszawy - prawdopodobnie już w marcu br.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?