Posłanka przypomina w swojej interpelacji, że odbudowa Mostu Tczewskiego trwa od 2012 roku. Proces przywrócenia zabytku do historycznego sprzed wybuchu II wojny światowej kształtu podzielony został na kilka etapów.
Przypomnijmy, oszacowany na 35 mln złotych etap drugi odbudowy Mostu Tczewskiego - podzielony został na podetapy A i B. Proces ten rozpoczął się na przełomie 2018 i 2019 roku. Plan zakładał przede wszystkim wymianę przęseł ESTB ale również m.in.: budowę wzmocnionego przyczółka od strony Tczewa, budowę filaru, umocnienie brzegów, przebudowę drogi, schodów oraz chodników.
Problemy z realizacją zadania pojawiły się pod koniec września ubiegłego roku, kiedy Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków Igor Strzok niespodziewanie wstrzymał prace przy przebudowie mostu stwierdzając, żę „przęsła mostu nr: 2 i 3 wykonane w konstrukcji angielskiej typu ESTB stanowią unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce). Należy dążyć do ich zachowania jako wyjątkowego w skali kraju i Europy dzieła architektury i budownictwa”.
Agnieszka Pomaska zauważa, że społecznikom z Tczewa udało się bez problemów odnaleźć inne przęsło typu ESTB na Podlasiu. - Co więcej, poprzedniczka Igora Strzoka jeszcze w 2016 r. nie widziała przeszkód i wydała decyzję zezwalającą na zdemontowanie przęseł - pisze posłanka. - Według tamtych ustaleń zachowany miał zostać jedynie ich niewielki fragment. Należy również podkreślić, iż w grudniu ubiegłego roku Generalna Konserwator Zabytków Magdalena Gawin, uchyliła decyzję konserwatora o wstrzymaniu przebudowy mostu. Sprawę skierowała do ponownego rozpatrzenia, ale jej finał pozostaje nieznany.
Skutkiem wstrzymania prac przy odbudowie Mostu Tczewskiego było tylko częściowe zrealizowanie prac przewidzianych w tym etapie.
- Nie udało się wykonać żadnego zadania z branży drogowej - remontu nawierzchni i elementów ulic, jak również zagospodarowania terenu wymienia Agnieszka Pomaska. - Według szacunków Starostwa Powiatowego w Tczewie wznowiony demontaż przęseł ESTB udało się wykonać jedynie w 60%, a prace przy filarze i izbicy wykonano jedynie w 20%. Władze Powiatu szacują, że na dokończenie przerwanych robót budowlanych - na dokumentację projektową, roboty budowlane i nadzór inwestorski – potrzeba aż 12,2 mln złotych, a takimi środkami starostwo na ten cel nie dysponuje.
W oparciu o przedstawioną sytuację posłanka Koalicji Obywatelskiej zadała ministrowi Glińskiemu kilka bardzo istotnych pytań. Oto niektóre z nich:
Czy Pan Minister podziela opinię, że trzeba jak najszybciej zakończyć remont Mostu Tczewskiego?
Jakie działania dotychczas podjął Pan Minister w celu zakończenia remontu Mostu Tczewskiego?
Jakie działania planuje podjąć Pan Minister w celu zakończenia remontu Mostu Tczewskiego?
Jakie źródło finansowania proponuje Pani Minister celem dokończenia przez Starostwo Powiatowe w Tczewie przerwanych przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Igora Strzoka robót budowlanych?
Czy Pan Minister rozważa zawnioskowanie do Wojewody Pomorskiego o odwołanie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Igora Strzoka, który swoimi decyzjami negatywnie wpływa na przywrócenie świetności zabytkowego arcydzieła inżynierii jakim jest Most Tczewski?
Pismo Agnieszki Pomaski do ministerstwa kultury trafił w minioną środę - 13 maja 2020 r.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?