Tczewskie Centrum Konserwacji Wraków to nowatorska i rzadko spotykana w Europie inwestycja. Jej całkowity koszt wynosi 22 mln złotych i jest finansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Tczewska filia Narodowego Muzeum Morskiego jest już drugą, po Ośrodku Kultury Morskiej, inwestycją dofinansowaną z tego typu funduszy. Projekt jest realizowany w partnerstwie polsko - norweskim z Narodowym Muzeum Morskim w Oslo oraz z Muzeum Historii Kultury w Oslo.
Po budowanej przez firmę Skanska placówce oprowadzał minister kultury dr Jerzy Litwin, dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego.
- To bardzo ambitny projekt, któremu towarzyszę od samego początku powstania - powiedziała prof. Małgorzata Omilanowska. - Istotne jest to, abyśmy potrafili zadbać o nasze dziedzictwo, także to nietypowe, jak marynistyczne. Pomysł dyrektora Litwina, aby stworzyć magazyn studyjny otwarty dla zwiedzających, jest nowatorski w skali kraju. Wierzę, że placówka w Tczewie będzie pełnić ważną rolę edukacyjną i spowoduje wzrost zainteresowania samym miastem wśród turystów i miłośników żeglarstwa.
Zbiory Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku są niezwykle zróżnicowane. Wśród ważnych eksponatów znajdują się obiekty wielkogabarytowe: zabytkowe jachty oraz części konstrukcyjne m. in. średniowiecznych wraków łodzi i statków. Do tej pory muzeum (jak inne placówki muzealne na świecie) borykało się z problemami przechowywania tego typu eksponatów. Brakowało przestrzeni z odpowiednim wyposażeniem, w których można by było nie tylko magazynować i prezentować zabytki, ale też przeprowadzać prace konserwatorskie i badawcze. Nowa inwestycja w Tczewie ma wypełnić tę lukę.
Badania archeologiczne, konserwatorskie oraz prace nad wydobytymi z wody obiektami wypromowały Muzeum wśród europejskich instytucji.
- Budowa Centrum Konserwacji Wraków w Tczewie jest naturalną i konieczną linią rozwoju Narodowego Muzeum Morskiego - podkreśla Maria Dyrka, główny konserwator, zastępca dyrektora NMM ds. merytorycznych. - Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz z Magazynem Studyjnym ma być nie tylko zapleczem infrastruktury dla muzeum, ale też przyciągać mieszkańców Tczewa oraz turystów odwiedzających województwo pomorskie.
Budynek Centrum Konserwacji Wraków Statków zaprojektowany został w centrum Tczewa, w strefie Południowych Obrzeży Starego Miasta. Nieruchomość została przekazana Muzeum na przełomie lat 70 i 80-tych XX wieku przez gminę miejską. Wcześniej w budynkach mieściła się Fabryka Gazomierzy (dawny Zespół Fabryk Wyrobów Metalowych). Projekt Centrum stanowią dwie przenikające się bryły, które wyznaczają wewnętrzny podział na dwie podstawowe części - Pracownię Konserwacji i Magazyn Studyjny wraz z Salą Ekspozycyjną. W Sali Ekspozycyjnej, o powierzchni ok. 313 m kw., będą przechowywane i udostępniane zwiedzającym zabytki wielkogabarytowe. W tym też miejscu prezentowane mają być m. in. trzy historyczne jachty: „Dal”, „Opty” i „Kumka IV” oraz części konstrukcyjne zabytkowych statków. Druga przestrzeń Magazynu Studyjnego - Antresola - o powierzchni ok. 169 m kw., wyposażona będzie w przeszklone regały przesuwne, w których eksponowane będą muzealia o małych rozmiarach. Pozostałą część powierzchni użytkowej tczewskiej filii NMM zajmować będą przestrzenie Pracowni Konserwacji, gdzie oprócz prac badawczo- konserwatorskich, planowane są działania związane z digitalizacją zabytków ruchomych.
W ramach projektu Centrum Konserwacji Wraków w Tczewie planowane są działania, związane z rozwojem zasobów cyfrowych. Jednym z nich jest wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality) do prezentacji informacji o zbiorach muzealnych.
- Rozszerzona rzeczywistość to system charakteryzujący się trzema cechami: łączy świat realny z rzeczywistością wirtualną, interakcję w czasie rzeczywistym oraz umożliwia swobodę ruchów w trzech wymiarach - tłumaczy Szymon Kulas, koordynator tczewskiego projektu i zastępca dyrektora ds. administracyjno-technicznych NMM.
W budynku Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie zdecydowano się wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość w możliwie szerokim spektrum. Goście będą z niej korzystali przy użyciu własnych urządzeń mobilnych, za pomocą specjalnie przygotowanej darmowej aplikacji.
- Wykorzystanie tej rozwijającej się technologii umożliwi m. in. przedstawienie kontekstu zabytku w niezwykle atrakcyjnej i przystępnej dla odbiorcy formie, bez konieczności tworzenia dodatkowej aranżacji scenograficznej. To z kolei pozwoli ograniczyć strefę ekspozycji tylko do przestrzeni niezbędnej dla umiejscowienia zabytku - zaznacza Marcin Kłos, kierownik Działu Informatyzacji i osoba odpowiedzialna za działania związane z zasobami cyfrowymi w ramach projektu.
Zakończenie projektu planowane jest na koniec kwietnia 2016 r.
O zabytkowych jachtach
„Opty” okrążył ziemię, „Dal” popłynął do Stanów Zjednoczonych, a „Kumka IV” jest symbolem kreatywności swego konstruktora. Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku przeprowadza remont trzech zabytkowych jachtów, które będą głównymi eksponatami w budowanym Centrum Konserwacji Wraków w Tczewie. Na „Opty” Leonid Teliga przepłynął kulę ziemską. Niewielu żeglarzy przed nim i po nim było w stanie dokonać tego samego - poświęcić swoje życie żeglowaniu. Teliga do dziś jest symbolem niezwykłej morskiej przygody, a „Opty” to jacht - ikona. „Kumka IV”, zaprojektowana przez konstruktora samolotów, miała być szybka, lekka i tania w konstrukcji, bo ze spawanych blach. Cudownie odnaleziona po wojnie i wyremontowana ponad dziesięć lat temu, w świetnej formie będzie świętować niedługo swoje 80-te urodziny. „Dal” to jacht z charakterem. Stracił maszt podczas cyklonu. Był „gwiazdą” wystawy światowej w Chicago i powodem niesnasek kolejnych właścicieli. Jednostka, oklejona plastikowym laminatem, wiele lat czekała na konserwację, dzięki której odzyska swój oryginalny wygląd.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?