Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podwyżka cen biletów na komunikację miejską w Tczewie. Partia Razem: skończmy z antyspołecznym działaniem tczewskich władz

Jakub Staniszewski
Jakub Staniszewski
17 grudnia w Tczewie odbyła się konferencja prasowa Partii Razem poświęcona inicjatywie cofnięcia podwyżki cen biletów na tczewską komunikację miejską.
17 grudnia w Tczewie odbyła się konferencja prasowa Partii Razem poświęcona inicjatywie cofnięcia podwyżki cen biletów na tczewską komunikację miejską. Jakub Staniszewski
17 grudnia w Tczewie odbyła się konferencja prasowa Partii Razem poświęcona inicjatywie cofnięcia podwyżki cen biletów na tczewską komunikację miejską.

Konferencja prasowa w Tczewie

Udział w konferencji wzięli Oskar Ludwiczak – tczewski działacz Partii Razem, Adam Szczepański z Zarządu Okręgu Gdańskiego Partii Razem, Anna Górska z Zarządu Krajowego Partii Razem oraz Iwona Ochocka z Nowej Lewicy. Uczestnicy ogłosili rozpoczęcie zbiórki podpisów pod projektem uchwały cofającej podwyżkę.

Nie zgadzamy się na politykę tczewskich władz. Uważamy, że podwyżka cen biletów przyczyni się do spadku liczby pasażerów przez spadek konkurencyjności w stosunku do transportu samochodowegotłumaczył Oskar Ludwiczak. — Władze miejskie powinny dążyć do zwiększania atrakcyjności transportu zbiorowego, aby uniknąć negatywnych skutków zwiększającej się liczby samochodów. Podwyżka cen biletów ma zupełnie przeciwny skutek. Przygotowaliśmy projekt uchwały, który cofnie szkodliwą podwyżkętłumaczył Ludwiczak.

Na przykład gdańskiej inicjatywy Tanie Bilety powoływał się Adam Szczepański.

Kilka miesięcy temu zbieraliśmy podpisy pod uchwałą cofającą analogiczną podwyżkę w Gdańsku. Uchwałę udało się wprowadzić pod obrady rady miasta, a odzew mieszkańców był bardzo pozytywny. Wielokrotnie słyszeliśmy oburzenie podwyżkami w obliczu coraz trudniejszej sytuacji materialnejopisywał Szczepański. — Znaczna część radnych poparła ten projekt i mimo że ostatecznie został on odrzucony, wierzę że nasze argumenty przebiły się do przestrzeni publicznej, a także do włodarzy innych miast.

Iwona Ochocka z Nowej Lewicy mówiła z kolei o pozytywnych przykładach płynących z innych ośrodków.

Coraz więcej miejscowości decyduje się na wprowadzanie darmowej komunikacji publicznej, rozumiejąc że wiąże się to z poprawą dobrostanu mieszkańców. Mniejsze korki, mniejszy hałas, lepsze powietrze oraz ulga w portfelach, szczególnie odczuwalna dla najuboższych, to realna poprawa życia mieszkańców i mieszkanekmówiła Ochocka. — Wierzę, że te argumenty trafią do tczewskich władz i wycofają się z tego antyspołecznego działania.

Anna Górska zwracała natomiast uwagę na skalę tczewskich podwyżek.

W tej chwili bilety na komunikację miejską w Tczewie są równie drogie, a niektóre nawet droższe niż analogiczne bilety w Gdańsku, mimo że pensje w Tczewie są niższe niż te w stolicy województwa. To absurdprzekonywała Górska.Coraz więcej badań pokazuje jak pozytywny wpływ na dobrostan mieszkańców ma dostępna, dobrej jakości komunikacja miejska. Niestety włodarze polskich miast zdają się nie dostrzegać tych pozytywów wprowadzając kolejne podwyżkiubolewała Górska.

Na konferencji zainicjowana została zbiórka podpisów pod projektem uchwały cofającej podwyżkę cen biletów. Aby uchwała mogła trafić pod obrady rady miejskiej musi uzyskać co najmniej 300 głosów poparcia od mieszkańców i mieszkanek Tczewa.

Projekt Uchwały w sprawie uchylenia Uchwały nr XLVIII/531/22

W uzasadnieniu projektu uchwały w sprawie uchylenia Uchwały nr XLVIII/531/22 Rady Miejskiej w Tczewie z dnia 29 września 2022 r. w sprawie opłat za przewozy osób środkami miejskiej komunikacji masowej w Tczewie w latach 2022- 2026 możemy przeczytać:

My, mieszkanki i mieszkańcy Tczewa, w obliczu ustalonego przez władze miejskie wzrostu opłat za przewozy osób środkami komunikacji miejskiej, wiedząc, że ich wzrost będzie skutkował dalszym zmniejszeniem się liczby pasażerów i co za tym idzie pogorszeniem się sytuacji finansowej miejskiego przewoźnika; wskazując, że podwyżka opłat będzie prowadzić do pogłębienia się problemu wykluczenia komunikacyjnego uboższej części mieszkańców miasta; mając na uwadze fakt, że ograniczanie dostępności transportu publicznego prowadzi do zwiększenia się liczby korzystających z komunikacji indywidualnej, co ma negatywne konsekwencje społeczne i środowiskowe - wzywamy Radę Miejską w Tczewie do wycofania się z decyzji o podniesieniu cen biletów za przejazdy komunikacją miejską. Jesteśmy przekonani, że tani i dostępny transport zbiorowy jest wart znacznie więcej, niż niewielka oszczędność w budżecie miasta, którą ma przynieść podwyżka cen biletów. Składając niniejszą Inicjatywę Obywatelską kierujemy się konkretnymi potrzebami mieszkanek i mieszkańców Tczewa.

Interes ekonomiczny osób niezamożnych

W pierwszej kolejności pragniemy zwrócić uwagę, że szalejąca inflacja uderzyła najbardziej w budżety osób i rodzin niezamożnych. Założony wzrost opłat za przewóz środkami miejskiej komunikacji masowej przede wszystkim uderzy właśnie w tą grupę mieszkańców, która jest przy tym główną grupą odbiorców tej usługi publicznej. Wzrost opłat będzie miał negatywny skutek w postaci dalszego ubożenia znacznej grupy mieszkańców miasta, a także będzie prowadził do pogłębienia zjawiska nieuiszczania opłat przewozowych. Uważamy, że miasto nie powinno szukać oszczędności kosztem niezamożnych mieszkańców i mieszkanek zmagających się ze skutkami trudnej sytuacji ekonomicznej.

Redukcja szkodliwego wpływu człowieka na środowisko naturalne

Dostępność komunikacji miejskiej jest kluczowym narzędziem dostępnym władzom gminnym w Polsce w walce ze szkodliwym wpływem człowieka na środowisko naturalne. Pragniemy zwrócić uwagę, że w sytuacji wzrostu opłat za przewóz komunikacja miejska traci swoją konkurencyjność wobec przemieszczania się własnym środkiem transportu, co prowadzi do wzrostu liczby korzystających z samochodów w przestrzeni miejskiej. Powyższe zjawisko ma negatywne konsekwencje dla środowiska naturalnego, prowadząc do wzrostu zanieczyszczenia powietrza, a także powodując powstawanie szkodliwego natężenia hałasu. Uważamy, że utrzymanie opłat za przewóz poziomu na dotychczasowym poziomie pozwoli na ograniczanie presji na środowisko w obrębie miasta Tczew, przekładając na ograniczenie ruchu samochodowego i poprawę jakości powietrza w mieście.

Zdrowie mieszkanek i mieszkańców Tczew

Jak już wskazano powyżej, wzrost opłat za przewóz komunikacją miejską prowadzi do niekorzystnego w naszej ocenie zjawiska wzrostu liczby osób poruszających się prywatnymi środkami transportu. Spadek konkurencyjności usługi publicznej prowadzi do przesiadania się mieszkanek i mieszkańców miasta do samochodów, co wpływa również niekorzystnie na ich stan zdrowia.

Spaliny emitowane przez transport zmotoryzowany stanowią drugie największe źródło tzw. niskiej emisji, czyli zanieczyszczenia powietrza. Większa liczba osób korzystających z samochodów przekłada się bezpośrednio na wzrost zanieczyszczenia powietrza pyłami PM2,5, PM10 i tlenkami azotu. Pojazdy odpowiadają również za tzw. unos wtórny, czyli nasycenie się powietrza drobinami ze startych opon, klocków i tarcz hamulcowych, itp. Rocznie powodu zanieczyszczenia powietrza przedwcześnie w Polsce umiera blisko 40 tys. osób. Jednocześnie komunikacja samochodowa jest odpowiedzialna za hałas występujący w mieście, który również ma negatywne konsekwencje dla zdrowia ludzkiego. W godzinach szczytu na ruchliwych ulicach hałas ten może osiągać natężenie nawet 90 dB, co stanowi znaczne przekroczenie norm bezpieczeństwa dla człowieka. Wreszcie, wzrost osób poruszających się własnymi samochodami prowadzi do zmniejszenia się mobilności mieszkańców, co również ma negatywne skutki zdrowotne dla nich.

W ocenie popierających Inicjatywę Obywatelską tylko tani i dostępny transport publiczny może skutecznie konkurować z prywatnymi środkami transportu. Mieszkańcy widząc, że dojazd do pracy, obiektów usługowych, a także rodziny i znajomych mieszkających w innych częściach miasta jest możliwy w przystępnej cenie skorzystają właśnie z komunikacji publicznej, co zmniejszy liczbę samochodów na ulicach, realnie przekładając się na ich poziom zdrowia. Wzrost opłat stoi w sprzeczności z powyższym interesem.

Konieczność zrównoważonego rozwoju

Koncepcję zrównoważonego rozwoju zaproponowano już w 1987 r. w raporcie Światowej Komisji do spraw Środowiska i Rozwoju pn. "Nasza wspólna przyszłość". Uważamy, że obowiązkiem każdej odpowiedzialnej władzy jest dążenie do takiego rozwoju, który zaspokajając potrzeby współczesnego społeczeństwa, nie będzie miał negatywnego wpływu na możliwości rozwojowe przyszłych pokoleń. Im więcej mamy samochodów, tym więcej miejsca trzeba przeznaczyć na parkingi, co powoduje dalsze rozlewanie się miast i degradację otaczających nas terenów zielonych. Mając na uwadze dobrą przyszłość Tczewa oraz jego młodych i przyszłych mieszkanek i mieszkańców, trzeba natychmiast nadać transportowi publicznemu wyższy priorytet. Uważamy, że wycofanie się z podwyżki opłat jest niezbędnym pierwszym krokiem, by to uczynić.

Przewidywane skutki społeczne

Uważamy, że przyjęcie naszego projektu uchwały przyniesie pozytywne skutki społeczne, takie jak:

  • większa mobilność mieszkańców,
  • większa atrakcyjność turystyczna miasta,
  • faworyzowanie transportu publicznego i zmniejszenie ruchu samochodowego,
  • zwiększenie dobrostanu mieszkańców i mieszkanek Tczewa,
  • zmniejszenie emisji spalin.

Przewidywane skutki finansowe

Skutkiem przyjęcia uchwały będzie zmniejszenie wpływów ze sprzedaży biletów do poziomu sprzed podwyżki. W razie potrzeby zwiększenia wpływów do budżetu miasta, sugerujemy rozwiązania ograniczające indywidualny ruch samochodowy, takie jak podwyższenie stawek opłat za parkowanie lub stref czystego transportu, czyli opłat za wjazd do śródmieścia autami o silnikach spalinowych. Pragniemy również zwrócić uwagę, że wzrost opłat za korzystanie z publicznych środków komunikacji masowej z dużym prawdopodobieństwem nie przełoży się na wzrost wpływów do kasy miejskiej, gdyż bezpośrednim skutkiem wzrostu opłat będzie dalszy spadek liczby pasażerów komunikacji publicznej z uwagi na spadek jej konkurencyjności względem prywatnych samochodów.

Cel przyjęcia uchwały

Celem proponowanej przez nas uchwały jest nie tylko odwołanie podwyżki cen biletów, która, jak udowodniliśmy powyżej, godzi w podstawowe interesy większości mieszkańców i mieszkanek Tczewa, ale również próba wywołania pogłębionej refleksji o możliwościach i potencjalnych pozytywnych dla miasta skutkach całkowitej zmiany kierunku w miejskiej polityce transportu zbiorowego. Warto zauważyć, że działania na rzecz zwiększenia dostępności transportu publicznego są powszechnie uważane za potrzebne, cieszą się stałym i wysokim poparciem społecznym. Warto zauważyć, że istnieją niezliczone przykłady polskich samorządów (w tym jednostki samorządowe, które wprowadziły bezpłatną komunikacją publiczną dla wszystkich lub dla mieszkańców i mieszkanek, m.in. gmina Bełchatów, Goleniów, Mława, Nowogard, Polkowice, powiat Lubiński, Pruszcz Gdański,
Żory).

W naszej ocenie korzyści społeczne utrzymania opłat na poziomie sprzed ich wzrostu w postaci poprawy dobrostanu mieszkańców i ich zdrowia przenoszą koszty w postaci niższych wpływów z biletów komunikacyjnych. W związku z powyższym przedkładamy niniejszą Inicjatywę Obywatelską celem rozpatrzenia jej przez Radę Miejską w Tczewie. (Tekst Oryginalny)

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto