Władze powiatu tczewskiego bardziej liczyły na odpowiedź z Gabinetu Premiera RP. Tak się nie stało. Przytoczmy fragment odpowiedzi z resortu infrastruktury:
„[…] Należy przy tym wskazać, że Most Tczewski znajduje się w ciągu drogi powiatowej i nie spełnia oraz nie będzie spełniał (pomimo przeprowadzanych robót) parametrów technicznych i użytkowych właściwych dla dróg krajowych określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124 z późn). Nie ma zatem możliwości zaliczenia ww. drogi powiatowej wraz z mostem do kategorii dróg krajowych.
Mając na uwadze powyższe, nie jest możliwe przejęcie przedmiotowego mostu przez Skarb Państwa w celu ponownego otwarcia go dla ruchu.
W związku z powyższym, zasadnym wydaje się etapowanie prac i wnioskowanie o udzielenie wsparcia ze środków Funduszu Dróg Samorządowych bądź rezerwy subwencji ogólnej, pod warunkiem rozliczenia dofinansowania przyznanego w 2017 r.”
Pod pismem widnieje podpis Jarosława Waszkiewicza, dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury.
Mirosław Augustyn podkreśla - potrzebne jest konkretne stanowisko rządu. - Myślałem, że premier zechce pochylić się nad sprawą mostu - mówi starosta Augustyn. - Będziemy nadal zabiegać o spotkanie z premierem, lub chociaż z sekretarzem premiera Morawieckiego. Warto pamiętać, że możliwość wywłaszczenia Mostu Tczewskiego posiada również konserwator zabytków. Sprawa nie jest więc do końca przesądzona, a trzeba pamiętać, że Most Tczewski jest zabytkiem światowej klasy.
Mirosław Augustyn podkreśla, że powiat nigdy nie będzie w stanie ponosić kosztów nie tylko przywrócenia mostu do czasów świetności, czyli z 1857 roku, ale i bieżącego utrzymania. - Przy rocznym budżecie rzędu 170 mln złotych, nawet uzyskując dofinansowanie z kasy państwa, wymagany będzie wkład własny, a 30-40 mln nie jesteśmy w stanie zapewnić.
Kolejne zalecenia wydał Pomorski Konserwator Ochrony Zabytków. - Kontrola na Moście odbyła się 27.11.2019 roku – mówi Marcin Stolarski, rzecznik tczewskiego starostwa. - Zalecenia pokontrolne otrzymaliśmy 7 stycznia 2020 r. (pismo datowane jest na 30 grudnia 2019 r.). Wojewódzki Konserwator Zabytków obliguje nasz Urząd do usunięcia dwóch nieprawidłowości. Pierwszą jest, aby bezzwłocznie opracować projekt wykonawczy zabezpieczenia podbór przęsła ESTB, a w razie potrzeby podpory stałej, aby zapobiec ryzyku uszkodzenia zabytku w okresie zimy. Drugą, aby zabezpieczyć na placu budowy elementy zakończenia zachodniego przęsła Nr 3, które zostało już odcięte.
Zgodnie z treścią pisma konserwatora zabytków, ze względu na okres zimowy, zalecenia pokontrolne należy wykonać bezzwłocznie, jednak nie dłużej niż w ciągu 60 dni licząc od daty otrzymania pisma.
Gdyby dopiero teraz rozpoczęto procedurę, to prace zabezpieczające zaczęłyby się... dopiero wiosną.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?