Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa DK 22 między Czarlinem a Knybawą będzie dokończona. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Przerwana w 2019 roku rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku Czarlin – Knybawa, przebiegającym przez powiat tczewski, będzie wreszcie kontynuowana. GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum firm, które wygrało przetarg z udziałem pięciu oferentów.

Pięciu chętnych do dokończenia "22" między Czarlinem a Knybawą

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przetarg na dokończenie rozbudowy „22” między Czarlinem a Knybawą ogłosił w pierwszej połowie września 2022 roku. Oferty od pięciu podmiotów zainteresowanych tym zleceniem zostały otwarte 10 listopada i przedstawiały się następująco:

  • Przedsiębiorstwo Budowy Dróg S.A. w Starogardzie Gdańskim – 54 698 010,94 zł;
  • konsorcjum Kruszywo sp. z o.o. w Lini - Most sp. z o.o. w Sopocie – 50 563 071,56 zł;
  • konsorcjum NDI S.A. - NDI Sopot S.A. - 61 178 416,51 zł;
  • PORR sp. z o.o. w Warszawie – 56 862 900 zł;
  • Strabag sp. z o.o. w Pruszkowie – 58 862 900 zł.

Tymczasem inwestor zamierzał wydać na ten cel 42,5 mln zł. Po szczegółowej ocenie wszystkich ofert i analizie możliwości finansowych – przy braku gwarancji, że sytuacja cenowa na rynku budowlanym poprawi się w najbliższych miesiącach – GDDKiA postanowiła rozstrzygnąć przetarg. Wybrała najtańszą propozycję, co oznacza, że inwestycję dokończy konsorcjum firm Kruszywo i Most. W piątek (10 lutego 2023 r.) GDDKiA poinformowała o podpisaniu umowy na wykonawstwo.

DK 22 na niespełna 4-kilometrowym odcinku pomiędzy węzłem Czarlin a mostem przez Wisłę w Knybawie zostanie rozbudowana zgodnie z parametrami dla klasy technicznej drogi głównej ruchu przyśpieszonego.

Oprócz wykonania nawierzchni drogi dokończona zostanie budowa m.in. ciągów pieszo-rowerowych, systemu odwodnienia i oświetlenia. Prace budowlane obejmą także przebudowę obiektów mostowych, w tym wiaduktu nad linią kolejową. W ramach zadania zostaną wybudowane dwie zatoki przeznaczone do kontrolowania pojazdów przez uprawnione służby, po jednej dla każdego kierunku ruchu – informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Powstanie m.in. stanowisko do ważenia samochodów ciężarowych, z którego będzie mogła korzystać Inspekcja Transportu Drogowego.

CZYTAJ TEŻ: GDDKiA rozwiązała kontrakt z konsorcjum rozbudowującym odcinek Czarlin -Knybawa

Jesienią 2024 roku odcinek Czarlin-Knybawa ma być gotowy

Odcinek „22” między Czarlinem a mostem na Wiśle miał być już dawno gotowy. W 2017 roku GDDKiA do realizacji tego zadania wybrała konsorcjum złożone z firm Trakcja, Masfalt oraz AB Kauno Tiltai, które ze wszystkim miało się uwinąć do listopada 2019 roku, ale nie wyrobiło się w terminie. Ba – jak wówczas informowała GDDKiA - wykonawca nie przystąpił do prac po zimie w 2020 r. i nie zadeklarował terminu wznowienia robót.

W sierpniu 2020 r. inwestorowi wyczerpała się cierpliwość i rozwiązał kontrakt.

Pomimo licznych działań podjętych przez GDDKiA oraz wydawanych przez inżyniera kontraktu kilkunastu wezwań do poprawy w celu zmobilizowania wykonawcy do realizacji inwestycji zgodnie z umową, nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie – tłumaczyła swoją decyzję GDDKiA.

Wiosną 2021 roku gdański oddział GDDKiA szukał wykonawcy, który dokończy inwestycję do tej pory zrealizowaną – jak oszacowano - na poziomie 47 proc. Wówczas jednak wszystkie oferty były wyższe od 16,85 mln zł, które planował przeznaczyć na ten cel inwestor, więc przetarg unieważniono. Kolejny ogłoszono ponad rok później. Tym razem wynik był odmienny. Wykonawca wybrany, kontrakt podpisany, prace mogą ruszać.

Budowa zakończy się w październiku 2024 r., to jest 16 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Koszt prac wyniesie ok. 50,5 mln zł. Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości oraz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu samochodowego i pieszo-rowerowego. Rozbudowa będzie mieć też pozytywne znaczenie dla środowiska ze względu na budowę przejść dla zwierząt wraz z ogrodzeniami naprowadzającymi oraz budowę ekranów akustycznych – wylicza Piotr Michalski.

Rozpoczęcie robót na tym odcinku oznacza kolejne utrudnienia dla kierowców poruszających się drogą krajową nr 22 między Malborkiem a Tczewem i Starogardem Gdańskim. Trwają już prace z drugiej strony Wisły - w powiecie malborskim w stronę Gnojewa, gdzie ruch odbywa się wahadłowo. Należy więc zachować szczególną ostrożność, co nie zawsze się udaje, bo już dochodziło do wypadków.

Gm. Miłoradz. Po wypadku na DK 22 w Kończewicach, w którym u...

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto