Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozpoczynają się testy rowerów Mevo 2.0! Kiedy będą dostępne dla mieszkańców?

OPRAC.:
Jakub Cyrzan
Jakub Cyrzan
Rozpoczynają się testy rowerów Mevo 2.0! Kiedy będą dostępne dla mieszkańców?
Rozpoczynają się testy rowerów Mevo 2.0! Kiedy będą dostępne dla mieszkańców? Mat. prasowe
W 16 gminach na Pomorzu rozpoczęły się testy rowerów Mevo 2.0. Podczas rozruchu wewnętrznego sprawdzone zostaną wszystkie nowe stacje postojowe, punkty ładowania oraz Centrum Obsługi Użytkowników. Testowane będą rowery, aplikacja i system IT. Testy prowadzone będą minimum do końca kwietnia. Od tego czy wypadną pomyślnie zależy, czy jeszcze tej wiosny pierwsza część rowerów może zostać udostępniona mieszkańcom.

Rozpoczynają się testy rowerów Mevo 2.0 na Pomorzu

Przypomnijmy, po nieudanym starcie projektu rowerów Mevo 1.0, teraz czas na kolejną odsłonę miejskich pojazdów. Wyłoniony w przetargu operator, hiszpańska firma City Bike Global od roku przygotowuje się do jego uruchomienia w oparciu o 717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii (po minimum jednym w każdej z gmin) oraz 17 punktów serwisowych.

Wcześniej pisaliśmy też: MEVO 2.0 już za rogiem. Pierwsze rowery nowego systemu trafiły do Gdańska. Kiedy zostaną dostarczone pojazdy z napędem elektrycznym?

Obecnie przyszedł czas na pierwsze testy rowerów. Od wtorku 11 kwietnia sprawdzana jest nowo wybudowana bądź wyremontowana infrastruktura rowerowa. Rozpoczęło się wstępne testowanie wszystkich elementów systemu (aplikacja, system IT, system GPS, call center) w oparciu o 100 rowerów: 25 tradycyjnych i 75 z napędem elektrycznym. Rowery z napędem przy w pełni naładowanej baterii powinny przejechać co najmniej 100 km. Testy przeprowadzane są przez pracowników Metropolii i gmin uczestniczących w projekcie oraz specjalistów wynajętych do sprawdzenia elementów systemu.

W których jednostkach samorządowych na Pomorzu pojawią się nowe pojazdy?

  • Gdańsk,
  • Gdynia,
  • Sopot,
  • Żukowo,
  • Reda,
  • Pruszcz Gdański,
  • Tczew,
  • Sierakowice,
  • Rumia,
  • Somonino,
  • Stężyca,
  • Kartuzy,
  • Puck,
  • Władysławowo,
  • Kolbudy,
  • Kosakowo.

- System Mevo 2.0 musi działać bez zarzutów w 16 gminach Metropolii, wtedy przekazany zostanie do kolejnego etapu testowania - przez mieszkańców Metropolii - informuje Katarzyna Kołodziejska p.o. rzecznika prasowego OMGGS. - Podczas drugiego etapu do nieodpłatnego korzystania w trybie testowym (opłata manipulacyjna 1 grosz) mieszkańcom zostanie udostępnione 50% floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym - dodaje.

Problemy z rowerami Mevo. Co leżało u ich podstawy?

3 lata temu z powodu kłopotów finansowych firmy Nextbike przestał działać system Mevo 1.0, najpopularniejszy system rowerowy w Polsce. Każdy rower był wypożyczany średnio 12 razy każdego dnia (dla porównania w Poznaniu i Wrocławiu - 5, a w Warszawie i Łodzi 6). W systemie zarejestrowało się 167 tys. użytkowników, spośród których większość posiadała drobne wpłaty. Wg informacji spółki ok. 80 tys. użytkowników.

Czytaj także: Jest wyrok w sprawie Mevo 1.0. Nextbike ma zapłacić 4 mln zł kary! Nie może się zasłonić niewypłacalnością firmy-córki

Mimo zapewnień operatora, należącej do Nextbike Polska spółki NB Tricity, nigdy nie udało się dostarczyć do OMGGS pozostałych rowerów. W 2019 roku została rozwiązana umowa z pierwszym wykonawcą systemu Mevo. OMGGS pozwał operatora, 5 kwietnia 2023 r. sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom Metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony zł plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego.

Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global/ Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego 2022 r. Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą.

Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy będą z nich korzystać w ramach służbowych obowiązków. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rozpoczynają się testy rowerów Mevo 2.0! Kiedy będą dostępne dla mieszkańców? - Dziennik Bałtycki

Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto