Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Specjalistyczne pojazdy zwiększą bezpieczeństwo na torach

Krystyna Paszkowska
Krystyna Paszkowska
Nowy pociąg ratownictwa technicznego oraz dwa pojazdy szynowo-drogowe – to sprzęt, który wzmocni działania kolejowego ratownictwa technicznego. Dzięki nowoczesnym pojazdom PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą mogły sprawniej interweniować w przypadku awarii i szybciej likwidować skutki zdarzeń na torach.

Bezpieczeństwo to priorytet PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zarządca infrastruktury prowadzi konsekwentne działania nie tylko modernizując linie kolejowe oraz montując nowe urządzenia i systemy, ale także inwestuje w nowe pojazdy dla kolejowego ratownictwa technicznego. Nowoczesny sprzęt to sprawne działania i szybsze przywracanie sprawnego ruchu kolejowego.

- W 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kupiły specjalistyczny pociąg ratownictwa technicznego (typ WM15A/PRT) - mówi Magdalena Janus, Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Załoga pociągu - do 7 osób - może samodzielnie likwidować skutki zdarzeń oraz prowadzić akcje zabezpieczające związane m.in. z usuwaniem powalonych na tory drzew lub odśnieżaniem. Pojazd ma własny napęd i rozwija prędkość do 80 km/h. Może zabrać do 20 ton ładunku. Wyposażony jest w żuraw do przenoszenia ładunków, agregat prądotwórczy oraz sprzęt do wkolejania. Pojazd może holować tabor o wadze do 50 ton z prędkością do 60 km/h.

Posiada pomieszczenie socjalne oraz magazynowo-warsztatowe. Na jego wyposażeniu jest też specjalistyczny sprzęt m.in. spawarka i szlifierka. Wartość zakupu to ponad 4,7 mln. zł. Pociąg trafił do zespołu ratownictwa we Wrocławiu.

By zapewnić sprawność kolei jadą po torach i drogach

Od 2019 roku kolejowe ratownictwo techniczne na terenie województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego dysponuje dodatkowo 2 pojazdami szynowo-drogowymi typu UniRoller do usuwania skutków mniejszych zdarzeń. Załoga samochodu zabiera ze sobą sprzęt ratowniczy. Ma możliwość jazdy zarówno po drogach, jak i torach normalnych oraz szerokich. Prędkość maksymalna pojazdów szynowo-drogowych wynosi na drodze 90 km/h, a na torach 50 km/h. Wartość zakupu to ponad 2,2 mln zł, finansowanie ze środków PLK.

Od 2018 pojazdy wykorzystywane są także w województwach małopolskim, opolskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim oraz zachodniopomorskim.

Łącznie z zakupionymi pojazdami kolejowe ratownictwo techniczne ma do dyspozycji 8 pociągów ratowniczych typu WM15A/PRT, a także 25 pojazdów szynowo-drogowych, z czego aż 17 to nowoczesne pojazdy typu UniRoller - wyposażone m.in. w platformy ładunkowe, hydrauliczne żurawie ładunkowe, mobilne warsztaty, sprzęt ratunkowy do wkolejania.
W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zyskają kolejny pociąg ratownictwa technicznego, który będzie działał na terenie województwa śląskiego.

Kolejowe Ratownictwo Techniczne

Zespoły specjalistyczne rozmieszczone są w 18 punktach na terenie całego kraju - w największych węzłach kolejowych (m.in. w Krakowie, Warszawie, Opolu, Tczewie i Bydgoszczy). Dzięki temu mogą niezwłocznie reagować w przypadku nieprzewidzianych i niebezpiecznych zdarzeń. Głównym zadaniem jest usuwanie skutków zdarzeń, które spowodowały zagrożenie lub przerwę w ruchu kolejowym oraz transport uszkodzonych pojazdów kolejowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto