Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tczew rezygnuje z Fali. "Efekt, jaki uzyskujemy nie rekompensuje kosztów, które ponosimy". Od września komunikacja będzie bezpłatna!

Jakub Staniszewski
Jakub Staniszewski
UM Tczew
Tczew będzie miał bezpłatną komunikację miejską - dla wszystkich - bez względu na grupę wiekową i miejsce zamieszkania - taką informację przekazał prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki. Bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od września. Wcześniej na propozycję ratusza muszą zgodzić się radni. Rada Miejska ma stosowne przepisy głosować na lutowej, bądź marcowej sesji Rady Miasta.

Problem komunikacji miejskiej

Temat komunikacji budzi w Tczewie emocje już od jakiegoś czasu - m. in. za sprawą podwyżek. Wyższe ceny biletów obowiązują już od kilku miesięcy, a do ratusza wpływały petycje - o bezpłatne przejazdy dla uczniów, czy przywrócenie dawnych cen biletów.

W tej sprawie działali członkowie Partii Razem oraz Lewicy, którzy w grudniu wyszli z inicjatywą zbierania podpisów pod projektem ustawy cofnięcia podwyżki cen biletów na tczewską komunikację miejską.

Nie zgadzamy się z polityką tczewskich władz. Uważamy, że podwyżka cen biletów przyczyni się do spadku liczby pasażerów przez spadek konkurencyjności w stosunku do transportu samochodowego. Władze miejskie powinny dążyć do zwiększania atrakcyjności transportu zbiorowego, aby uniknąć negatywnych skutków zwiększającej się liczby samochodów. Podwyżka cen biletów ma zupełnie przeciwny skutek. Przygotowaliśmy projekt uchwały, który cofnie szkodliwą podwyżkęmówił wówczas Oskar Ludwiczak – tczewski działacz Partii Razem.

Iwona Ochocka z Nowej Lewicy mówiła na specjalnej konferencji prasowej z kolei o pozytywnych przykładach płynących z innych ośrodków.

Coraz więcej miejscowości decyduje się na wprowadzanie darmowej komunikacji publicznej, rozumiejąc, że wiąże się to z poprawą dobrostanu mieszkańców. Mniejsze korki, mniejszy hałas, lepsze powietrze oraz ulga w portfelach, szczególnie odczuwalna dla najuboższych, to realna poprawa życia mieszkańców i mieszkanekmówiła OchockaWierzę, że te argumenty trafią do tczewskich władz i wycofają się z tego antyspołecznego działania.

W listopadzie informowaliśmy, że Zakład Usług Komunalnych w Tczewie zlecił firmie zajmującej się konsultingiem transportu publicznego opracowanie koncepcji optymalizacji oferty tczewskiej komunikacji miejskiej, opartej na kompleksowych badaniach marketingowych wielkości popytu na usługi przewozowe. Ankieterzy prowadzili badania na przełomie listopada i grudnia.

Bezpłatna komunikacja miejska od września!

- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie wieku, od miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał w mediach społecznościowych prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki - Bilety będą bezpłatne dla wszystkich, bez względu na miejsce zamieszkania, czy posiadanie karty mieszkańca. Nie będzie kontroli, kasowników, punktów sprzedaży.

Z zapowiedzi prezydenta wynika, że stosowne głosowanie na temat bezpłatnych przejazdów - ma nastąpić w lutym - bądź na specjalnej sesji w marcu. To pozwoliłoby na ogłoszenie przetargu na wybór przewoźnika, który rozpoczął świadczenie usług od września.

Jak podkreślił prezydent, za wprowadzeniem bezpłatnych przejazdów przemawia przede wszystkim dobro i wygoda mieszkańców. Znikną kasowniki, biletomaty i sprzedaż biletów przez kierowców. Nowe zasady sprawią, że Tczew stanie się bardziej konkurencyjny dla firm prowadzących usługi transportowe, co może się przełożyć na wyniki kolejnego przetargu na komunikację miejską.

Koniec systemu Fala

Na sesji rady miejskiej prezydent Tczewa odniósł się także do systemu Fala.

- Nasze uczestnictwo w programie Fala. Fala, czyli tak zwany bilet metropolitalny, aczkolwiek to biletem nie jest. Niemniej jednak tak zostało przyjęte i w mediach można się spotkać z takim stwierdzeniem. Koszty tego systemu rosną lawinowo. My w tym roku mamy w budżecie przeznaczoną kwotę 440 000 zł na kolejną dopłatę do tego systemu. Już pojawiały się informacje, że w wyniku tej fali cena biletu jednorazowego papierowego dojdzie do 6 zł. Bo trzeba pokryć koszty, bo ten system jednak kosztuje tak. W związku z tym na najbliższym spotkaniu spółki Innobaltica, która jest operatorem tego systemu i na najbliższym spotkaniu z panem marszałkiem powiem wprost miasto Tczew idzie w kierunku biletu bezpłatnego i w tym momencie nie mamy żadnego interesu, żeby płacić do tego systemu fali. A to, co płacimy może pójść na to co niestety jest minusem. Minusem jest to, że niestety, ale bilet bezpłatny kosztuje - mówił Mirosław Pobłocki.

W tej sprawie spółka InnoBaltica wydała specjalne oświadczenie. Oto jego treść:

Na dzień 26.01.2023 roku skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.

System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane – w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych – do 15 lat. Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie – w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców, obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.

W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto