Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tczew: ruszają testy wspólnego dla Pomorza biletu elektronicznego

(PZ)
UM Tczew
Tczewianie, korzystający z autobusów komunikacji miejskiej, znajdą w nich wkrótce specjalne uchwyty będące jednocześnie urządzeniami służącymi do testowania systemu biletu elektronicznego, wspólnego dla Pomorza.

Rozpoczynające się działanie to pierwszy widoczny dla pasażerów etap pilotażu w ramach projektu Interconnect na Pomorzu. Polega on na rozwieszeniu specjalnych identyfikatorów (w formie uchwytów dla pasażerów) w autobusach, tramwajach, trolejbusach i pociągach w wybranych częściach województwa pomorskiego. Każdy taki uchwyt czy tabliczka zawiera kod QR oraz etykietę NFC. Zakodowane w nich są informacje o pojeździe oraz stacji.

Pilotaż jest prowadzony na dwóch trasach komunikacji publicznej. Jedna linia łączy Słupsk z Trójmiastem, druga natomiast Starogard Gdański z Trójmiastem, a konkretnie z Gdynią. Uchwyty stopniowo pojawiać się będą we wszystkich środkach transportu publicznego w następujących miastach: Słupsku, Gdyni, Gdańsku, Sopocie (obsługiwanym komunikacyjnie przez przewoźników z Gdańska i Gdyni), w Tczewie i Starogardzie Gdańskim, a także na trasie PKM do Kartuz.

- W następnym etapie pilotażu w pojazdach pojawią się także testerzy, czyli osoby, których zadaniem będzie sprawdzanie wybranych funkcjonalności systemu - informuje Katarzyna Wośko z firmy Innobaltica, odpowiadającej za wdrożenie systemu e-biletu. - Będą one miały kilka zadań. Np. przykładając swój smartfon ze specjalną aplikacją do kodu QR lub do etykiety NFC, będą się łączyć z tzw. portalem organizatora transportu, gdzie zintegrowane zostaną dane o przystankach. Komunikat ze smartfonu testera zweryfikuje, czy dany przystanek został poprawnie zapisany w bazie danych. W ten sposób powstanie pełna, ujednolicona baza przystanków wielu organizatorów transportu publicznego, zweryfikowana przez testerów.

Kolejnym zadaniem dla testujących elementy nowego systemu będzie analizowanie, czy zainstalowane w pojazdach elementy infrastruktury w pojeździe są przyjazne dla ludzi, czy aplikacja dla pasażerów jest przejrzysta i intuicyjna, czy nowa procedura zakupu biletu nie sprawia problemów i jest akceptowalna społecznie.

- Dla organizatorów pilotażu równie ważne, co praca testerów, jest codzienne sczytywanie kodów QR oraz tagów NFC przez wszystkich, tzw. zwyczajnych pasażerów komunikacji miejskiej - dodaje Katarzyna Wośko. - Treści ukryte pod adresem, do którego prowadzi kod lub tag będą się regularnie zmieniały. Aby zachęcić Pomorzan do tej czynności, zdradzimy tylko, że ukryte tam będą m. in. konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

W ciągu całego okresu pilotażu będą trwały prace nad automatyzacją wybranych czynności, jakie pasażer jest obecnie zmuszony samodzielnie wykonać w czasie podróży: wybór godziny odjazdu poszczególnych środków transportu, dotarcie na właściwy przystanek, zakup poszczególnych biletów. Oznacza to, że docelowo wykonywanie tych czynności będzie wspomagane przez system sensorów i aplikacje na smartfon, co zgodnie z zamierzeniem ma ułatwić i uprzyjemnić pasażerom podróż.

Rekrutacja tzw. testerów i współpraca z nimi będzie przebiegała wielotorowo. Jedna grupa (testerzy A) to osoby, które swoją pracę będą wykonywały w pełnym wymiarze czasu pracy (około 8 godz. dziennie) i będą miały do zrealizowania określone zadania czy scenariusze podróży. Grupa B to osoby, które w ramach swoich zwykłych podróży realizować będą pewne zadania - niejako „przy okazji”. I trzecia grupa - testerzy C - to osoby, które do pilotażu przyłączą się w ostatnim etapie jego trwania, a więc w drugiej połowie 2019 r. Będą one poruszać się w ruchu międzynarodowym i sprawdzą, jak działają nowe rozwiązania na trasie województwo pomorskie - podróż promem do Karlskrony - region Blekinge.

Osoby, które są zainteresowane uczestniczeniem w pilotażu w charakterze testerów, proszone są o przesłanie maili ze zgłoszeniami pod adres: [email protected]. Na ten adres można także wysyłać wszelkie uwagi związane z tematem integracji biletowej na Pomorzu oraz z działaniem pilotażu.

Dodajmy, że docelowo Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności ma nie tylko zintegrować systemy sprzedaży biletów wszystkich organizatorów i operatorów działających na rynku transportu publicznego na Pomorzu, w tym z Grupy PKP S.A., ale także połączyć je z systemami w Szwecji, Niemczech czy Danii. Płacenie za przejazdy środkami komunikacji ma być przejrzyste i nowoczesne. Zaproponowane przez system optymalne rozwiązania komunikacyjne mają nie tylko skrócić czas przejazdu, ale także obniżyć koszty podróży. Do końca 2020 r. system wspólnego biletu ma zacząć obowiązywać jeszcze nie w całym województwie, ale na pewno obejmie samorządy od Tczewa przez Trójmiasto po Słupsk.

Tczew NaszeMiasto.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto