Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tczew. Rodzicu, może twoje dziecko ma dysleksję?

opr. (bg)
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tczewie wprowadza udoskonalony system diagnozy dysleksji. Badania obejmą uczniów klas pierwszych i umożliwią ocenę zdolności każdego z nich do nauki czytania i pisania. - Są uczniowie, którzy mimo wielu starań ze strony nauczycieli doznają niepowodzeń w nauce. Przyczyną ich kłopotów jest najczęściej słaba umiejętność czytania - mówi Brygida Giełdon, koordynator programu. - Tę trudną sztukę musi opanować każde dziecko, bo bez niej skazane jest na szkolną porażkę. Od dziecka oczekuje się, że opanuje je już w I klasie, w II i III klasie będzie je doskonalić, a od IV klasy biegle wykorzystywać. Żeby nauczyć się czytać, dziecko musi "spełnić pewne warunki": znać litery, umieć "głoskować", być sprawne intelektualnie i mieć ochotę ćwiczyć.

Niektórzy uczniowie, mimo dobrych chęci, sprawnego intelektu i wytężonej pracy, nie potrafią tego dokonać. - Ich problemy spowodowane są tym, że ich analizatory - wzrokowy, słuchowy, ruchowy nie pracują tak jak trzeba. Czytają z błędami, wolno, bez zrozumienia - co rodzi dalsze kłopoty - ogólne trudności w nauce i niechęć do nauki w ogóle. Dziecko, które napotyka na takie problemy może cierpieć na dysleksję. Wtedy potrzebuje ono fachowej pomocy pedagoga - podkreśla Brygida Giełdon.
Im szybciej ona przyjdzie, tym jest skuteczniejsza. Doświadczenia pedagogiczne wskazują, że fundamentalne znaczenie ma tutaj przede wszystkim profilaktyka, u podstaw której leży wczesna diagnoza psychologiczno-pedagogiczna. - Ciągle poszukuje się więc takich rozwiązań, które doskonaliłyby tę pomoc - mówi Brygida Giełdon. - Prof. Marta Bogdanowicz z Uniwersytetu Gdańskiego, oddana popularyzatorka wiedzy na temat dysleksji, opracowała model jej diagnozowania, który kompleksowo zabezpieczyłby potrzeby zagrożonych uczniów poprzez wczesne badania przesiewowe dzieci rozpoczynających obowiązkową naukę. Chodzi o to, aby możliwie jak najwcześniej dotrzeć do każdego potrzebującego dziecka.
Niezbędnym warunkiem powodzenia jest jednak odpowiednie zaangażowanie rodziny, gdyż jest ona najważniejszym sprzymierzeńcem nauczyciela. Rodzice często jako pierwsi zauważają problemy dziecka i ważne jest, aby szczegółowo informowali o nich szkołę. Wyposażeni w odpowiednią wiedzę są w stanie dopilnować, żeby ich dziecko otrzymało pomoc na miarę swoich potrzeb.


Jakie są symptomy dysleksji i na co rodzice małych dzieci powinni zwracać szczególną uwagę? Porady pedagoga nasi Czytelnicy znajdą na łamach "Dziennika Tczewskiego" za dwa tygodnie (5 listopada).
Rodzice i nauczyciele zainteresowani problemem dysleksji mogą kontaktować się osobiście z Brygidą Giełdon w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Tczewie (ul. Kołłątaja 5, tel. 58 531 10 09).

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto