Zbiór ma szczególnie istotne znaczenie dla dokumentacji najnowszej historii budownictwa statków w Polsce.
- Znajdują się w nim pomniejszone, wierne kopie praktycznie wszystkich ważniejszych typów jednostek pływających, jakie budowano we wspomnianym okresie w Gdyni. Są to przede wszystkim zbiornikowce przystosowane do transportu ropy naftowej, chemikaliów lub skroplonego gazu, drobnicowce, masowce, trawlery-przetwórnie, trawlery-zamrażalnie, a także samochodowce Ro-Ro, kontenerowce, czy też budowane już na początku XXI w. uniwersalne wielozadaniowe. – mówi dr Jan Tymiński z Działu Historii Budownictwa Okrętowego NMM.
Statki te były budowane w latach 1983-1987, łącznie powstały cztery jednostki: „Eagle”, „Pernas Dulang”, „Beryl” i „Eliane”. Były przeznaczone do przewozu ropy naftowej oraz ropopochodnych produktów chemicznych. Oprócz nich kolekcja zawiera również model samochodowca „Hual Transporter” oraz wielozadaniowca „Finnfighter” i „Westwood Rainier”.
- Pozyskane modele mają znaczne rozmiary, ich długości dochodzą do 2,5 m, a skala waha się od 1:100 do 1:200. Wykonano je w nieistniejącej już pracowni modelarskiej gdyńskiej stoczni. Są to formy redukcyjne, a więc szczególnie cenne dla celów wystawienniczych. - dodaje Jan Tymiński.
Już w maju tego roku część modeli będzie można zobaczyć na tematycznej wystawie czasowej w ładowni nr 2 pod pokładem statku-muzeum „Sołdek”. Zakup 36 sztuk modeli statków możliwy był dzięki dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pozyskana kwota to 120 tysięcy złotych.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?