Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Narodowe Muzeum Kolejnictwa w hołdzie polskim kolejarzom

Przemysław Zieliński
Mat. prasowe
Rozmawiamy z senatorem Robertem Gawłem (Prawo i Sprawiedliwość), postulującym utworzenie Narodowego Muzeum Kolejnictwa w Gnieźnie.

Na jakim etapie „procedowania” znajduje się obecnie w Senacie RP temat utworzenia Narodowego Muzeum Kolejnictwa?
Powstanie takiej placówki nie zależy od Senatu. My możemy tylko przekonywać w odpowiednich resortach do potrzeby stworzenia NMK. Dla sprawy zabytków kolejnictwa i zmian w przepisach staramy się robić więcej niż do tej pory robiono w parlamencie.

Jaka lokalizacja muzeum zdaniem pana senatora byłaby najlepsza?
Opowiadam się za tym, aby centrala takiego muzeum powstała w dawnej parowozowni w Gnieźnie. Jest to największy z zachowanych tego typu kompleksów w Europie. Wielkopolska ma najlepszą infrastrukturę kolejową. Funkcjonuje jedyna czynna parowozownia w Wolsztynie, co może pozytywnie wpłynąć na turystykę kolejową. Jeżeli nie zajmiemy się gnieźnieńskimi obiektami, to popadną w ruinę, czego nam następne pokolenia nie wybaczą.

Czy znana jest panu senatorowi kandydatura Tczewa jako siedziby muzeum?

Tak, promuje ją senator Antoni Szymański. Patrzę na ten projekt w kontekście stworzenia konsorcjum muzealnego, takiej sieci zabytkowych parowozowni, które będą pełniły funkcje kulturowo-muzealne.

Jak pan senator ocenia szanse na powstanie takiej placówki i w jakiej perspektywie czasowej mogłaby ona powstać?
Mogłaby powstać w niedalekiej perspektywie, pod warunkiem, że zaczną o tym poważnie rozmawiać w ministerstwach. Stulecie niepodległości byłoby doskonałą okazją na stworzenie Narodowego Muzeum Kolejnictwa w hołdzie kolejarzom polskim.

Jak taka placówka powinna wyglądać? O czym opowiadać i jakie prezentować zbiory?

To musi być placówka na miarę brytyjskiego Yorku. Tam jest nie tylko zbiór składający się z lokomotyw i wagonów, są tam też wszelkie urządzenia związane z kolejnictwem, a także makiety. Poza tym muzeum i jego filię muszą zajmować się restauracją taboru i jego eksponowaniem w ruchu. Parowozy odeszły do historii, ale przyszłością jest opowiadanie o nich i wzbudzanie w ludziach sentymentu do czasów pary.

Tczew NaszeMiasto.pl

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto