Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykrył podejrzane praktyki spółki Orange Polska
Jak informują przedstawiciele UOKiK, najważniejszym z zakwestionowanych działań spółki było pobieranie opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile. Miało to miejsce również wówczas, gdy konsument korzystał z oferty z darmowymi rozmowami do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu.
Co więcej, jak wykrył UOKiK, opłaty pobierane były nie tylko za faktyczny czas połączenia z konsultantem, ale również m.in. za czas oczekiwania na takie połączenie.
W ocenie prezesa Tomasza Chróstnego takie działanie Orange Polska mogło być niezgodne z ustawą o prawach konsumenta.
Drugą praktyką pracowników tej spółki, zakwestionowaną przez UOKiK, było pobieranie opłat w wysokości 49 zł za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania. Nie obyło się bez konsekwencji dla telekomunikacyjnego operatora.
- Dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty - informuje Tomasz Chróstny. - Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem. Zachęcam wszystkich, których niesłusznie obciążono opłatami do ubiegania się o zwrot środków od Orange.
Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie praktyk Orange. Jak można odzyskać pieniądze?
Nałożone zobowiązanie do zwrotu pobranych opłat dotyczy byłych i obecnych klientów w ofertach Orange i nju, którzy:
- dzwonili na infolinię od 12 marca 2022 roku do 12 marca 2023 roku,
- zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 roku,
- w czasie kontaktu z infolinią posiadali pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe,
- nie złożyli reklamacji w zakresie kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź.
Konsumenci, którym naliczono opłaty, będą mogli wybrać, czy chcą otrzymać zwrot kosztów, czy jednorazowo darmowy pakiet danych - 30 GB dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 GB dla osób, które korzystały z usług nju.
Obecni klienci mogą z kolei wypełnić formularz dostępny przez trzy miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej spółki. Jednak jak informuje UOKiK osoby, które się na to nie zdecydują, również otrzymają zwrot pieniędzy. Zapłacą mniej za rachunek w ofertach postpaid lub dostaną doładowanie konta w opcji prepaid.
Konsumenci niebędący już klientami Orange i nju mogą także otrzymać zwrot opłat, ale będą musieli wypełnić formularz na stronie spółki.
Na witrynie internetowej uokik.gov.pl zapoznać można się z dalszymi szczegółami. Informacje dostępne są także pod numerami infolinii konsumenckiej 801 440 220 lub 22 290 89 16 oraz pod adresem mailowym [email protected], za pośrednictwem którego szczegółowo można opisać ewentualne problemy.

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym problemem w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?