Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tczew. Czy minister Piotr Gliński cofnie decyzję Pomorskiego Konserwatora Zabytków [ZDJĘCIA]

Krystyna Paszkowska
Krystyna Paszkowska
Na ręce Piotra Glińskiego, wiceprezesa Rady Ministrów i ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organizatorzy społecznej akcji mającej za cel ratowanie Mostu Tczewskiego, skierowali pismo z prośbą o cofnięcie decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, blokującej dalsze prace przy tym obiekcie. Podobne pismo złożył również Mirosław Augustyn, starosta tczewski. W poniedziałek w Starostwie Powiatowym w Tczewie odbędzie się konferencja prasowa w sprawie mostu.

W piśmie do Piotra Glińskiego jego autorzy przytaczają argumentację konserwatora: „(...) przęsła nr: 2 i 3 tego mostu wykonane w konstrukcji angielskiej typu ESTB, stanowią unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce), a w konsekwencji należy dążyć do ich zachowania, jako wyjątkowego w skali kraju i Europy dzieła architektury i budownictwa(…)”.

- Nie jest to prawda - przekonują działacze na rzecz ratowania Mostu Tczewskiego. - Na rzece Biebrzy w Osowcu funkcjonuje do dnia dzisiejszego most kolejowy w całości zbudowany z przęsła ESTB. Oznacza to, że obecnie demontowane w Tczewie przęsła nie są żadnym „unikatem” na skalę Polski i Europy. Nie mają one także nic wspólnego z walkami o most w 1939 roku, ponieważ zostały na nim zamontowane 20 lat później. Zgodnie z charakterystyczną dla władz PRL „gospodarnością”, zdecydowano się na przywrócenie przejezdności mostu poprzez wykorzystanie nienadających się do tego demontowanych przęseł z mostu kolejowego. (...) Tym sposobem otrzymaliśmy „tymczasową prowizorkę”, która funkcjonowała przez dziesięciolecia, wstrzymując prace nad pełną odbudową mostu.”

W piśmie podnoszona jest też kwestia bezpieczeństwa przeprawy kolejowej. Decyzja PWKZ sprowadza także niebezpieczeństwo katastrofy budowlanej. Pozostały fragment demontowanych przęseł ESTB opiera się na tymczasowej konstrukcji wbitej w dno Wisły. Nie posiada ona żadnego zabezpieczenia przed krą i jeżeli wstrzymanie prac się przedłuży, grozi to zawaleniem się podpór pod naciskiem lodu i upadkiem przęseł do rzeki. Powtórzyć się może tragedia z 1947 r. Katastrofa może być większa - w ramach prac zdemontowano betonową izbicę chroniącą filar nurtowy mostu kolejowego.

Więcej w poniedziałkowym

Nadal można podpisywać wirtualną petycję na

www.MostTczewskiJakWesterplatte.pl

Tczew NaszeMiasto.pl

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto