W latach 1944-48 w Wielkiej Brytanii wyprodukowano przęsła ESTB o łącznie długości około 11,6 km.
Przęsła mostu nr: 2 i 3 stanowią unikatowe i prawdopodobnie jedyne zachowane w Europie przęsła mostowe tego typu (jedyne w Polsce). Należy dążyć do ich zachowania, jako wyjątkowego w skali kraju i Europy dzieła architektury i budownictwa.
Na Moście Tczewskim od kilku lat trwa remont. Prace prowadzone są dwutorowo - jednocześnie trwa budowa przyczółka i rozbiórka przęsła. Rozbiórka dwóch powojennych przęseł o łącznej długości 230 metrów rozpoczęła się w lutym. To jeden z podetapów rozpoczętej w 2012 roku odbudowy zabytkowego mostu w jego oryginalnym, XIX-wiecznym kształcie. Jeszcze w maju Starostwo Powiatowe rozstrzygnęło przetarg na sprzedaż złomu pochodzącego z rozbiórki Mostu Tczewskiego.
Fragment przęsła miał być początkowo wyeksponowany na bulwarze. W ubiegłym tygodniu okazało się, że ostatecznie zostanie on wyeksponowany w powstającym muzeum przy Politechnice Gdańskiej. Elementem całości będzie wystawa, na której będzie można oglądać różne rozwiązania inżynieryjne.
Dzisiaj otrzymaliśmy informację o tym, że konserwator wstrzymał prace prowadzone na moście.
- Konserwator wstrzymał rozbiórkę przęseł, bo chce ocalić to, co pozostało. Wszystko wskazuje bowiem na to, że jest to jedyne tego typu przęsło w Polsce. Prace będzie można znowu rozpocząć, jeśli uda się wyeksponować pozostałe przęsło w całości na okolicy mostu - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku.
- Podkreślam, że naszym celem nie jest zatrzymanie robót przy moście, ale jedynie ocalenie zabytkowych przęseł przed zniszczeniem i wywózką na złom, co ma obecnie miejsce, a co jest sprzeczne zarówno z zasadą ochrony zabytków, jak i z ustaleniami towarzyszącymi wydawaniu poprzednich decyzji administracyjnych przez WUOZ w 2016 roku, kiedy to mówiono o demontażu i eksponowaniu przęseł a nie o ich zniszczeniu - mówi Igor Strzok, PWKZ.
Decyzja wydana właśnie teraz może dziwić, bo bardzo duża część ESTB została już zdemontowana. To może rodzić bardzo poważne skutki finansowe dla właściciela - Starostwa Powiatowego - to wymusi najprawdopodobniej zmianę technologii demontażu przęseł.
KLIKNIJ W ZDJĘCIE I PODPISZ PETYCJĘ!
Podpisz petycję i Ty: Wirtualna petycja
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?