Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tczew: MEVO – jak wygląda nowy system rowerów publicznych [pełna informacja]

Jagoda Kicka
Przemysław Zieliński
We wtorek, 26 marca oficjalnie wystartowało MEVO. Od teraz mieszkańcy Tczewa mogą poruszać się po mieście publicznymi rowerami. Jak wygląda korzystanie z nowego systemu i ile wynoszą opłaty?

Mieszkańcy Tczewa długo czekali aż projekt rowerów publicznych doczeka się realizacji. Wreszcie po miesiącach testów uznano, że system jest gotowy do uruchomienia.
MEVO funkcjonować będzie na terenie 14 gmin - w Gdańsku, Gdyni, Kartuzach, Rumi, Redzie, Pucku, Pruszczu Gdańskim, Sierakowicach, Somoninie, Sopocie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie oraz Tczewie.
- W pierwszym etapie w każdej gminie pojawi się 30% docelowej liczby rowerów - mówi Małgorzata Mykowska, rzecznik prasowy tczewskiego Urzędu Miasta. - Dla Tczewa będzie to 48 rowerów w pierwszym etapie, a docelowo 160 - dodaje.
W Tczewie MEVO będzie można wypożyczyć w każdej z 28 stacji, a korzystać z niego mogą zarówno mieszkańcy, jak i turyści. Ich lokalizacja została skonsultowana już dwa lata temu z tczewianami. Rowery będzie można odstawiać poza ich docelową stacją. Wiążą się z tym jednakże dodatkowe koszty. Za każde odstawienie roweru w innym miejscu będziemy musieli dopłacić 3 zł.
- Lokalizacje i przypisana do nich liczba rowerów nie muszą być ostateczne – mówi Mykowska. – Co roku możemy zmieniać do 5% liczby stacji i rowerów, a raz na 6 lat, czyli na cały okres umowy, do 10% - dodaje.
Pierwsze miesiące mają zweryfikować, czy sprawdzą się obecne lokalizacje oraz ilość rowerów w każdej z nich.
Warto wspomnieć, że MEVO nie są rowerami elektrycznymi, a jedynie elektrycznie wspomagane. Oznacza to, że rower dodaje użytkownikowi tyle mocy, ile on sam włoży w pedałowanie. Każdy rower posiada wymienialne baterie. Za ładowanie odpowiedzialna jest zewnętrzna firma. Ma ona monitorować stan baterii. Gdy naładowanie spadnie poniżej 20% rower zniknie z mapy.
Rowerem można pojechać również poza obszar systemu miasta. Jednakże po takiej podróży należy doprowadzić rower do stacji. Pozostawienie go poza obszarem systemu wiąże się z karą pieniężną w wysokości 103 zł. Obszar systemu, to obszar wszystkich 14 gmin.
Użytkownicy będą mogli korzystać z abonamentów, których będzie kilka. Podstawowy wynosi 10 zł miesięcznie, a na rok 100 zł. W ramach abonamentu użytkownik dostaje 90 darmowych minut dziennie. Po ich przekroczeniu płaci 0,05 zł za 1 min.
- Jeżeli ktoś nie chce od razu zaczynać od abonamentu, może rower wypożyczyć zgodnie z taryfą pay as you go czyli opłatą minutową w wysokości 10 groszy za minutę – dodaje Mykowska.
MEVO jest przyjazne również dla osób, które nie posiadają smartfonów. System można sparować z kartą RFID. Taką kartą jest karta miejska, ale może być też legitymacja studencka lub karta bankomatowa.
Tydzień po otwarciu MEVO w każdej z gmin odbędą się dni promujące system. Jak na razie mieszkańcy Tczewa mogą zapoznawać się z zasadami systemu, w tym zakładać konta na stronie www.rowermevo.pl. Znajduje się tam cennik, mapa stacji oraz regulamin i instrukcja korzystania z rowerów.

Tczew NaszeMiasto.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto