Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Tczewie - ruszamy z akcją społeczną!

Przemysław Zieliński
Mat. własne
Tczewianom trudno wyobrazić sobie lepszego kandydata na Narodowe Muzeum Kolejnictwa niż ich miasto. Nam również, dlatego postanowiliśmy wesprzeć pomysł Ruchu Inicjatyw Obywatelskich Tczewa.

Moment jest idealny, ponieważ w Senacie RP trwają dyskusje nad utworzeniem placówki oraz wyborem jej lokalizacji. Choć na „giełdzie” wyżej stoją akcje Warszawy i Gniezna, to dopóki nie zapadła ostateczna decyzja wszystko jest jeszcze możliwe. Wniosek o powołanie w naszym mieście muzeum, dokumentującego dzieje żelaznych dróg na terenie naszego kraju, trafił już do senackiej Komisji Infrastruktury za sprawą wspomnianego Ruchu Inicjatyw Obywatelskich Tczewa, posiłkującego się opracowaniami przygotowanymi na zlecenie Urzędu Miejskiego i Polskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

- Warta podkreślenia jest zgodność kandydatury Tczewa z polityką zrównoważonego rozwoju - tłumaczy Łukasz Brządkowski, prezes RIOT. - Narodowe Muzeum Kolejnictwa nie powinno powstać w wielkich aglomeracjach miejskich, a w mniejszych miejscowościach, dla których będzie bodźcem do rozwoju. Polska północna jest niezwykle uboga w turystyczne atrakcje kolejowe, największe skanseny znajdują się w Wielkopolsce i na Śląsku. Remontowany jest Most Tczewski, międzynarodowy zabytek inżynierii budowlanej, który doskonale będzie się uzupełniał z muzeum kolejnictwa, tworząc kompleksową atrakcję dającą miastu indywidualny atut turystyczny.

Za grodem Sambora, wciąż nazywanym miastem kolejarzy, przemawia historia. Już od 1852 r. stanowił ważny punkt na trasie Kolei Wschodniej, łączącej Berlin z Królewcem, na której potrzeby zbudowano w 1857 r. pierwszy most przez Wisłę. Od 1896 r. przez nasze miasto kursował pociąg Nord Express łączący Paryż z Petersburgiem. Po odzyskaniu niepodległości, Tczew był najważniejszą stacją na granicy Polski i Wolnego Miasta Gdańska. 1 września 1939 r. o godz. 4.34 na tczewski dworzec kolejowy spadły bomby rozpoczynające II wojnę światową. I wreszcie w okresie powojennym Tczew wraz z pobliskim Zajączkowem był jednym z największych w Polsce węzłów kolejowych.

- Dzięki tak bogatym tradycjom kolejarskim, miasto wzbogaciło się o wiele technicznych budynków infrastruktury kolejowej - dodaje Łukasz Brządkowski. - Do naszych czasów dotrwał kompleks przy ul. Warsztatowej, składający się z zabytkowych budowli kolejowych z drugiej połowy XIX w. W jego skład wchodzą jedna z sześciu istniejących w Europie parowozowni okrągłych tzw. „okrąglak”, parowozownia wachlarzowa oraz dawne pomocnicze warsztaty kolejowe. Wymienione budynki są używane do działalności gospodarczej i znajdują się w dobrym stanie technicznym. Nadają się one idealnie na potrzeby muzeum, można w nich utworzyć ekspozycję zabytkowych parowozów, a w warsztatach uruchomić część multimedialną. Teren ten znajduje się w środku miasta, w pobliżu historycznych mostów, bulwaru nad Wisłą i jest obszarowo duży - można na nim doskonale eksponować zabytki, które będą widoczne również z okien przejeżdżających pociągów.

Dodatkowym atutem naszego miasta jest położenie geograficzne o potencjale turystycznym. Znajdujemy się bowiem na szlaku łączącym Trójmiasto z Malborkiem, tak chętnie odwiedzanymi przez turystów z całego świata. W Tczewie spotykają się również ważne dla turystyki kolejowej linie: przez Starogard, Czersk, Bąk i dalej do parowozowni w Kościerzynie; przez Szymankowo do Nowego Dworu Gdańskiego ze skomunikowaniem z wąskotorową Żuławską Koleją Dojazdową; przez Malbork i Elbląg historyczną i malowniczą linią nadzalewową do Braniewa. Nadają się one idealnie do wykorzystania przez pociągi retro.

- Istotna jest także bezpośrednia bliskość lokomotywowni i wagonowni Zajączkowo Tczewskie, gdzie istnieje duży potencjał ludzki i techniczny, który może stanowić zaplecze dla muzeum - kontynuuje prezes RIOT. - Ważne jest również to, że pracują tam osoby, które potrafią jeszcze obsłużyć stary tabor i mogą przekazać swoją wiedzę kolejnym pokoleniom.

„Dziennik Bałtycki” postanowił wesprzeć medialnie starania o utworzenie Narodowego Muzeum Kolejnictwa w Tczewie. Przez kolejne tygodnie będziemy publikować materiały na ten temat – opinie samorządowców, ekspertów, historyków, a także lokalnych kolejarzy i miłośników żelaznych dróg, którym na sercu leży powstanie takiej placówki. Mamy nadzieję, że wspólne starania zaowocują w najbliższej przyszłości sukcesem, a Tczew zyska miejsce, które stanie się obowiązkowym punktem na turystycznej mapie kraju.

Tczew NaszeMiasto.pl

od 7 lat
Wideo

Burze nad całą Polską

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tczew.naszemiasto.pl Nasze Miasto