Zakład Usług Komunalnych w Tczewie rozmowy z trzema przewoźnikami zainteresowanymi kontraktem prowadził od połowy grudnia. Zamiast typowego zamówienia publicznego urzędnicy zdecydowali się na ogłoszenie negocjacji, w których wzięły udział spółki Meteor ze Starachowic, Gryf z Kartuz oraz Arriva z Torunia.
- Najważniejszymi wymogami było posiadanie systemu biletowego podobnego do Karty Miejskiej lub zagwarantowanie jej kontynuacji oraz floty autobusów nie starszych niż 14 lat - wyjaśnia Przemysław Boleski, dyrektor Zakładu Usług Komunalnych. - Wcześniejszy wymóg mówił o średniej wieku autobusów na poziomie 12 lat, ale tym razem chcieliśmy uniknąć sytuacji, w której po mieście jeżdżą pojazdy 20-letnie.
Ostatecznie wybrano ofertę firmy Przewozy Autobusowe Gryf Sp. z o.o. sp. k. z Kartuz, która obsługuje linie miejskie w Gdyni, Wejherowie oraz linie regionalne na terenie powiatu kartuskiego i okolic, a także w gminie Pruszcz Gdański. Przewoźnik posiada flotę ponad 200 autobusów. Niewiele droższą ofertę złożyła Arriva, z kolei najmniej korzystną obecny przewoźnik - firma Meteor. Za 12 miesięcy miasto zapłaci Gryfowi 4,2 mln zł. Dotąd za taki sam okres Meteor otrzymywał 3 mln zł. Ponad 30-procentowy wzrost wynika głównie ze wzrostu kosztów pracy i wynagrodzeń kierowców.
- Firma Gryf utrzyma flotę autobusów niskopodłogowych, ale wprowadzi też autobus przegubowy, który będzie obsługiwał przede wszystkim kursy do zakładów pracy w strefie ekonomicznej - tłumaczy Stanisław Smoliński z Miejskiego Zarządu Dróg. - Wymogiem było posiadanie pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów, z kamerami w środku, w tym z nową kamerą tzw. oczy kierowcy, nakierowaną na wejście do pojazdu.
Co istotne, posiadaczy Kart Miejskich czeka ich wymiana. Mowa o około 28-30 tys. dokumentów. Nowy przewoźnik wprowadzi bowiem swój własny system, ale posiadacze dotychczasowych kart nie stracą posiadanych na nich środków. Wymiana może ruszyć już w marcu, tak aby zdążyć przed 1 lipca, kiedy na ulice miasta wyjadą autobusy Gryfa.
- Nowy przewoźnik zadeklarował pozyskanie kierowców z lokalnego rynku pracy w miarę możliwości, a w razie problemów sprowadzenie swoich kierowców z innych rejonów Pomorza - mówi dyrektor Boleski. - Przedstawiciele Gryfa zadeklarowali wiek pojazdów w granicach 8-12 lat, najmłodsze będą z 2011 r. Mówimy i mercedesach, manach i solarisach. Takich pojazdów będzie w Tczewie zgodnie z umową 25. Większość z nich posiada klimatyzację.
Czytaj więcej w piątkowym wydaniu "Dziennika Tczewskiego"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?